Umělá inteligence a analýzy zrychlují tempo digitální transformace pracovišť

Společnost Dimension Data, globální poskytovatel IT řešení a služeb, se ve svém nejnovějším výzkumu zaměřila na to, jak organizace procházejí transformací z tradičních kancelářských prostředí do podoby digitálních pracovišť. Zpráva s názvem Digital Workplace Report: Transforming Your Business odhaluje, že 40 % z osmi set organizací v patnácti státech na pěti kontinentech považuje za jedny z hlavních cílů své digitální transformace získání konkurenční výhody a zlepšení stávajících podnikových procesů.

SDÍLET

Mezi další zjištěné poznatky patří, že digitální transformace není jen o přijímání již existujících technologií. Až 62 % účastníků průzkumu očekává, že během následujících dvou let zavedou jejich organizace nové technologie jako například virtuální poradce. A pro stejné období 58 % dotázaných předpokládá, že začnou do technologií umožňujících provoz těchto poradců aktivně investovat.

Digitální pracoviště již nejsou jen o manažerech a o řídících pracovnících – zaměstnanci vzájemně spolupracují s cílem dokončit jednotlivé projekty. Pracovníci navíc přicházejí do kontaktu se zákazníky i partnery. Stále častěji tak jde o „virtuální zaměstnance“, kteří i když vlastně nejsou spojeni s fyzicky existující pozicí, hrají v rámci organizace důležitou roli.

Automatizované systémy lidem usnadňují práci

Umělá inteligence je sice stále ještě na počátku svého vývoje, nicméně již dnes je dostatečně pokročilá na to, aby mohla ve firmách zastoupit roli virtuálních asistentů. A v některých odvětvích, jako je například bankovnictví, dokonce roli virtuálních poradců nebo virtuálních pracovníků na přepážce. Tito virtuální asistenti mají podobu robotů provozovaných v rámci specifických aplikací a pro získávání odpovědí na základní otázky, využívají umělou inteligenci včetně technologie strojového učení.

Krista Brown, viceprezidentka skupiny Dimension Data pro oblast systémů pro koncové uživatele, řekla: „Organizace stále častěji využívají analýz pro pochopení toho, jak tyto technologie ovlivňují výkonnost jejich podnikání. S cílem zlepšit zákaznické služby využívá analytické zpracování 64 % účastníků průzkumu a k analytickému vyhodnocování technologií používaných na pracovištích se přihlásilo 58 procent dotázaných.“

Dostatečně daleko na to, aby mohly těžit z výhod digitální transformace, je necelá třetina organizací – cca 30 %. Ostatní jsou nicméně stále ještě na začátku a transformační kroky teprve připravují.

Co digitalizaci zpomaluje?

Krista Brown také uvedla, že jedním z důvodů pro zpomalování transformace do podoby digitálních pracovišť může být korporátní kultura. Místo toho, aby technologie a firemní kultura změny pracovního stylu podporovaly, často dalšímu rozvoji spíše brání. Nicméně největší překážkou úspěšného přijetí nových pracovních metod byly problémy spojené s informačními technologiemi následované provozními důvody.

„Pro zavádění nových nástrojů podporujících spolupráci a zlepšujících produktivitu s cílem zvýšit pracovní flexibilitu může být největší překážkou složitost stávající podnikové informační architektury. Podmínkou úspěšné transformace je úzká spolupráce IT s vedením klíčových oddělení,“ dodala Krista Brown a upřesnila, že právě takové transformace umožňují podnikat a podporovat zákazníky zcela novým způsobem.

Vedoucí IT pracovníci byli vyzváni i k tomu, aby určili, jaké technologie jsou pro jejich strategie přechodu k digitálním pracovištím nejdůležitější. Robert Allman, viceprezident skupiny Dimension Data pro zákaznickou zkušenost a spolupráci věří, že klíčové jsou z tohoto pohledu technologie podporující mobilitu: „Vrcholové vedení včetně IT ředitelů již důležitost mobility pro digitální pracoviště chápou, potvrzují to i společnosti, které k plnění pracovních povinností umožňují využívat jak firemní zařízení, tak i ty, které jsou v osobním vlastnictví zaměstnanců.“

Podniky se orientují i na technologie, které umožňují zdokonalit zákaznické služby – díky transformaci pracovišť do digitální podoby dosáhlo zlepšení spokojenosti zákazníků 45 % respondentů.