Deset způsobů, jak si udržet své zaměstnance

Poslední dobou je stále složitější najít si do své společnosti kvalifikované pracovníky, kteří umí dřít. Je tomu tak především díky velmi nízké míře nezaměstnanosti. Ta je v Praze a Brně výrazně nižší než v menších městech. Následující text je tedy určen všem zaměstnavatelům a vedoucím pracovníkům, kteří chtějí nejen do svého týmu přibrat novou sílu, ale také „oživit“ tu stávající.

246
0
SDÍLET

Není až tak důležité, jak dobře máte napsaný pracovní inzerát. Věřte tomu nebo ne, během relativně krátké doby vaši zaměstnanci zjistí, zda je vaše firma pro ně to pravé ořechové. Nejdůležitější pro práci je pracovní prostředí. Pokud u vás v kanceláři probíhá zákopová válka, v níž jeden vyčítá druhému jeho nedostatky nebo po sobě zaměstnanci vztekle štěkají, vsaďte se, že vám váš nově příchozí brzy odejde. Zaměstnanci u vás musejí tvořit jednolitý celek. Bez výjimek by měli plnit své pracovní povinnosti, k čemuž by měli být také od začátku vedeni. Správná motivace je klíčem k úspěchu. Správně naladěný kolektiv bude nejen plnit své pracovní úkoly, ale uvnitř něj se bude všem dobře pracovat. I vám.

Proto jsme si pro vás připravili hned několik rad, které pomohou zlepšit pracovní prostředí ve vaší firmě. Pokud už všechny z nich dodržujete a pořád se nedaří, hledejte způsoby, jak se zdokonalit. Některé rady jsou spíše pro větší pracovní kolektivy, ale když si je upravíte, můžou se hodit.

  1. Lépe komunikujte

Správná a častá komunikace na pracovišti představuje základní stavební kámen pro dobrou atmosféru. Je důležité, aby se na pracovišti komunikovalo, a to nejen prostřednictvím e-mailu. Než si dva zaměstnanci vysvětlí složitější informaci e-mailem, byli by při situaci z očí do očí už pětkrát domluveni. Veďte tedy své zaměstnance k tomu, aby spolu vzájemně komunikovali napřímo. Nebojte se však ani místy zasáhnout a zavést hovor mimo pracovní záležitosti. Lidé si pak odpočinou, poleví v soustředění a budou mít na vás jako na šéfa hned lepší názor. Samozřejmě vše musí být správně načasované. Účetní se s vámi před uzávěrkou nebude chtít vybavovat o svém víkendu, stejně jako vy byste se s nikým nezdržovali, když vás čeká důležitá schůzka. Pokud se budete chtít komunikaci věnovat více do hloubky, doporučuji absolvovat kurz správné komunikace. Buďte však obezřetní při jeho výběru.

  1. Jděte příkladem

Nic nemotivuje tak dobře jako šéf, který se řídí vlastními pravidly. Ta by měla být stejná pro všechny v kanceláři. Pokud máte jasně nastavené, že musíte být v práci od 7:00 hodin, měl by vedoucí pracovník být v práci ve stejnou dobu. Pokud naopak příkladem nepůjdete, nebudete dochvilní při docházce do práce, na firemní meetingy nebo dokonce u obchodních schůzek s klienty, nedivte se, když uvidíte v kanceláři stále více otrávených obličejů. Jak se pak můžete postavit před své zaměstnance a chtít po nich věci, které sám nejste s to splnit? Velmi často se pak stává, že vaši podřízení začnou ke své práci přistupovat stejným způsobem jako vy k té své.

  1. Povzbuďte je a pochvalte

Šéfové velmi často sázejí na starou známou metodu cukru a biče. Jen by si měli uvědomit, že tato metoda, tedy pochvala za dobře odvedenou práci představující cukr a pokárání za chybu, musí být vyvážená. Ve firmách se tak můžete často setkat s vedoucími, kteří sice dokáží své podřízené patřičně srazit, když udělají něco špatného, ale pochvaly se od nich jen tak nedočkáte. Na tohle pozor! Je důležité, aby si zaměstnanci uvědomili, že jsou schopní a že svou práci dělají dobře. Když to budou vědět, mohou firmě přinášet stále lepší výsledky. Samozřejmě nechvalte zaměstnance za každou maličkost, ale zkuste si u každého z nich během každého pracovního týdne najít, co udělali dobrého, a nebojte se je za to přede všemi pochválit.

  1. Stanovte si týdenní cíle

Při začátku podnikání si stanovujete cíle, jichž byste chtěli v co možná nejkratší době dosáhnout. Podobně je také důležité průběžné stanovování cílů pro probíhající rok nebo měsíc. Při jejich určování však buďte velmi opatrní. Neměli byste při něm přestřelit a stanovit nereálný cíl, ale podobně byste si měli dát také pozor na to, abyste před sebe nekladli příliš nízké mety. Proto je výhodné si cíle rozdělit na co nejmenší díly. Ideálním měřítkem jsou týdny, protože nejsou příliš dlouhé, a díky tomu můžeme průběžně měnit firemní postupy. Podobným kouskováním cílů zabijete dvě mouchy jednou ranou:

  • monitorování, zda vaši zaměstnanci plní to, co jste si určili, a zjistíte, jaká výše cílů je pro ně reálná a jaká naopak ne;
  • motivování zaměstnanců ke splnění týdenních cílů.
  1. Kdo si hraje, nezlobí

Nejjednodušším způsobem motivace jsou odměny pro nejpilnější zaměstnance. Když uspořádáte soutěž s reálnými cíli a zvolíte si vhodné ceny, které mohou vaše zaměstnance nalákat, uvidíte, že se budou moci přetrhnout, aby dané ceny získali. Nemusíte přitom sahat příliš hluboko do kapsy. Stačí nakoupit pár voucherů na masáž, wellness nebo třeba večeři pro dva. Pokud máte ve firmě dvě kanceláře nebo dva týmy lidí vedené různými lidmi, není nic jednoduššího, než přislíbit vítěznému týmu, že mu zaplatíte nějaký společný zážitek. Někdy stačí jen pár dní volna navíc.

  1. Ukažte, že jim věříte

Jistě, kontrola výsledků práce musí být, ale rozhodně by se to nemělo přehánět. Nikdo nemá rád, když mu šéf dýchá za krk. Takhle nikdy nedosáhnete potřebné produktivity práce. Vaši zaměstnanci se budou neustále ohlížet přes rameno, a budou tedy pracovat pomaleji než by tomu bylo, kdybyste jim trochu důvěřovali. Důvěra musí být samozřejmě zasloužená, ale počkejte na pár týdenních shrnutí a uvidíte, zda můžete svým zaměstnancům věřit, či nikoliv. Dnešní práce v cloudu umožňuje jeden z nejhorších možných způsobů dohledu nad zaměstnanci. Nikdy nekontrolujte nedokončené zprávy a za žádných okolností je neupravujte před jejich konečným odevzdáním. Jinak o své zaměstnance dříve nebo později přijdete.

  1. Politika otevřených dveří

Pokud svým zaměstnancům důvěřujete, dalším krokem ke zlepšení pracovního prostředí je politika otevřených dveří. Jako vedoucí/majitel firmy musíte svým podřízeným dát jasně najevo, že za vámi mohou přijít s jakýmkoliv problémem. Nejde jenom o to, že budete mít otevřené dveře do kanceláře, musíte být otevřený věcným diskuzím. Pokud se totiž naskytne nějaký problém, měli byste si své zaměstnance vyslechnout a následně na problém reagovat a vyřešit ho. Pokud však budete své zaměstnance opakovaně ignorovat, buďte si jistí, že už za vámi chodit nebudou. Pak se o své firmě nedozvíte, že je na ní něco špatného.

  1. Nabídněte jim možnost profesního růstu

Málokdo rád zůstává několik let na stejném místě a dělá velkou část života totéž. Pokud svým zaměstnancům neumožníte profesní růst, buďte si jistí, že vám dříve nebo později odejdou ke konkurenci nebo prostě někam, kde budou mít více zodpovědností, a s tím i vyšší plat. Snažte se tedy se svými zaměstnanci pracovat, postupně jim přidávejte nové kompetence, ale zkuste v těchto případech i lidský přístup. Zeptejte se jich, jestli by je nebavilo vyzkoušet si i něco nového. Pak uvidíte…

  1. Nabídněte jim benefity

Dnešní trh práce je přeplněný a kvůli tomu budete mít dříve nebo později problém sehnat nové pracovníky na uvolněné pozice. Jedním z mnoha možných lákadel po vysokém platu jsou pracovní benefity. Mezi nejčastěji uváděné jsou například stravenky, příspěvky na dopravu a životní či penzijní pojištění nebo 13. a 14. plat. Nemusíte však za benefity utrácet tolik peněz. Někdy stačí nabídnout o týden dovolené navíc, příspěvky na kulturu (lístky do kina či divadla) nebo možnost dnes velmi populárního home office. Takové benefity jsou velmi levné a zároveň vaše zaměstnance potěší.

  1. Pořádejte firemní akce

Pokud chcete mít na pracovišti dobré vztahy a příjemný kolektiv, doporučuji vám rovněž pořádání celofiremních akcí. Mohou se vám tak výrazně zlepšit mezilidské vztahy na pracovišti a zaměstnanci se poznají i jinak než u stolu. Nemusíte s nimi popíjet někde v baru, bohatě postačí například skupinový výlet nebo posezení v kanceláři po práci.

Musíte si jako zaměstnavatelé nebo šéfové také uvědomit, že můžete mít motivaci zaměstnanců v malíčku, můžete je umět namotivovat v podstatě k čemukoliv, ale pokud jim nenabídnete dostatečně vysoký plat, nebude se jim u vás líbit. Přísloví, že zadarmo ani kuře nehrabe, se tedy neříká zbytečně.

ZANECHTE ODPOVĚĎ

Vložte svůj komentář.
Vaše jméno