Jak (téměř) zdarma protlačit svou značku

Propagace značky je alfou a omegou úspěchu. Bez dobře udělané a odpromované reklamy se prostě úspěšná značka vybudovat či prodávat nedá. Jasné je, že zadarmo za nás nikdo naši značku vychvalovat nebude. V následujícím textu se ale zaměříme na to, jak by mohly vybrané marketingové praktiky nabídnout za málo peněz hodně muziky.

291
0
SDÍLET

Stejně jako u jednoho z českých filmů – 10 pravidel, jak sbalit holku – ani zde neplatí všechny rady pro každý byznys. Jde o generalizované postupy a nápady, které vám mohou při zachování minimálních finančních výdajů pomoci co nejvíce zpropagovat váš byznys. Nejlepším, ale rozhodně ne nejlevnějším, řešením by bylo najmout si marketingového profesionála, který má dostatek zkušeností a dokáže vám udělat marketing přesně na míru. Bohužel však ani několik let zkušeností nezaručuje, že bude úspěšný. Dnes se hodně pracuje se sociálními sítěmi, takže se vyplatí sledovat, jak na nich podobní profesionálové působí, a podle toho můžete alespoň částečně poznat, zda za něco stojí nebo ne. V tomto článku se ale zaměříme na několik základních možností, které byste mohli zvládnout úplně sami. Stačí jim věnovat svůj čas a tvůrčí myšlení a podaří se vám zaujmout širší okruh zákazníků.

Za reklamu nemusíte vždy platit

Povědomí o svém podnikání můžeme šířit pěkně „postaru“ pomocí vizitek na nejrůznějších akcích, ale i při schůzkách. Pro jistotu jich u sebe vždy noste alespoň pár, netušíte, jak moc se vám můžou hodit, a nikdy nevíte, kdy se vám díky nim podaří uzavřít zajímavý obchod. Uvědomte si, že reklamní plochou může být i váš e-mail. Pamatujete si, kolik jste během minulého týdne, měsíce či dokonce roku rozeslali e-mailů? Bylo jich hodně, že? A měly všechny z nich v podpisu informace o vaší firmě? Pokud ne, je to chyba. Reklamní plocha je většinou drahá, takže využijte všeho, co se vám nabízí zdarma. Dbejte proto, aby každý dokument, který opouští vaši společnost, ať už elektronicky nebo písemně, obsahoval hlavičku se jménem firmy, logem, kontaktními údaji (včetně webu) a slogan, kterým můžete zaujmout, a nezapomeňte také přidat propojení na profily na sociálních sítích. Nebojte se své podpisy průběžně měnit, mohou totiž částečně nahradit informační e-maily o aktuálních akcích a podobně.

Jak nahradit billboardy?

Jednou z velmi účinných reklamních ploch byly billboardy u dálnic. Ty ale podle nové legislativní úpravy u dálnic být nesmějí. Jak ale nahradit tak sledovanou reklamní plochu? Jednoduše. Využijte svá firemní vozidla. Někdy stačí pokrýt opravdu málo – logo a název společnosti. Reklamní plochu srovnatelnou se zmiňovanými billboardy nabízí hlavně dodávky, kterých na silnicích během dne potkáme nespočet. Potenciál ale nabízejí i osobní auta, která sice mají výrazně menší plochu, ale v řadě firem bývají využívanější. Hodně z nich totiž nedisponuje vlastní dodávkou a myslí si tak, že pro ně podobné reklamy ztrácejí smysl. Na silnicích ale běžně potkáváme označená auta zpravodajských kanálů jako Český rozhlas, Česká televize, Prima FTV nebo TV Nova. Vozové parky se sladily, co se týče typu a barvy vozu, které doplnila vkusně umístěná nálepka. Plný potenciál těchto reklam však využila například Kofola, jejíž vozy se do reklamních samolepek v podstatě ponořily od střechy až po podvozek. Výhodou zmíněných lepených reklam je možnost jejich obnovy, ale zároveň i jejich odolnost vůči nepříznivým vlivům počasí. Kvalitně umístěná nálepka může na autě vydržet i několik let, což bych ale rozhodně nedoporučoval, protože reklamu je zapotřebí po určité době měnit.

Používejte sociální sítě

Dnešní doba je velmi úzce propojená se sociálními sítěmi. Mezi nejúspěšnější nástroje pro propagaci tak patří Facebook, YouTube a někdy i Twitter. Poslední zmiňovaná síť sklízí úspěch především v zámoří, ale v našich končinách se lidé nejčastěji pohybují na Facebooku a YouTube, jejichž prostřednictvím lze zaujmout i úzce specifikovanou cílovou skupinu uživatelů. Možnosti správy profilů jsou opravdu široké. Lze pořádat nejrůznější soutěže, ankety nebo jen zveřejňovat statusy. Hlavně však musíte být aktivní a aktuální. Pokud chcete získat nové zákazníky, vymyslete si zajímavou promoakci a zpropagujte ji finančně. Výhodou je, že můžete cílit i na konkrétní skupiny uživatelů podle věku, pohlaví, ale i zájmů.

Pište, pište, pište!

Pokud se chcete opravdu zviditelnit, vytvářejte vlastní obsah. Napište článek o vaší službě nebo produktu, vyjádřete se o zařízeních, která podle vás nenaplnila svůj potenciál. Dobře napsané články mohou zvýšit povědomí o vašem byznysu, ale i vylepšit vaši pověst. Pak si pozorně vyberte, komu podobný článek pošlete, protože by se mohl objevit i na nedůvěryhodných stránkách, což by vám ve finále mohlo i uškodit. Své texty můžete zveřejnit více způsoby:

  • webové stránky/blogy – na internetu najdeme obrovské množství webů, které v podstatě hladoví po kvalitním obsahu. Velký důraz musíte klást na výběr stránek, jimž své články poskytnete. Záleží na čtenosti webu, jeho zaměření a důvěryhodnosti.
  • časopisy – tento segment rozhodně ještě nevymřel. Na rozdíl od webových stránek sice existuje nižší počet konkrétně zaměřených časopisů, v nichž byste mohli publikovat, časopisy však disponují určitým publikem, které může být mnohdy širší než u webů. Výhodou oproti blogům pak bývá širší redakční zázemí, které vám může pomoci navýšit kvalitu textu po textové i vzhledové stránce.
  • noviny – noviny se sice pomalu a jistě transformují na zpravodajské portály, ale díky tomu vám nabídnou více prostoru. Do klasických tištěných byste byli schopni dostat maximálně nějakou krátkou zprávu, ale na web můžete „protlačit“ mnohem rozsáhlejší text. Ten však už mnohdy bývá placený (stejně dlouhý článek v tištěných novinách by stál zpravidla výrazně víc).

Zapojte své partnery

Pokud nejste spokojeni se svými výsledky a reakcemi zákazníků na vaše reklamy, zkuste trochu inovace. Spojte se se svými partnery a domluvte se na vzájemné spolupráci v reklamních kampaních. Můžete se vzájemně zmiňovat ve svých e-mailových rozesílkách, newsletterech, na sociálních sítích, nebo se můžete navzájem zahrnout do článků. Možností máte široké spektrum a vše záleží jen na tom, jak se spolu domluvíte. Díky tomu pak můžete zaujmout úplně nezmapovanou klientelu, která se primárně zajímá například o notebooky, k nimž díky vám dokoupí dokovací stanice nebo bezpečnostní systém.

Pořádejte promoakce a soutěže

Abyste na své profily na sociálních sítích nebo k návštěvě svých prodejen nalákali co nejvíce zákazníků, využijte soutěže či promoakce. Zákazníci velmi rádi reagují na nabídku v podstatě čehokoliv, za co nemusejí platit. Nechejte si proto vyrobit nějaké zajímavé propagační předměty, na nichž bude vaše logo. Může jít o obyčejné předměty – reklamní hrnky, kšiltovky, trika nebo třeba ručníky. Slibte, že prvních 50 návštěvníků, každý desátý hlasující apod. získají reklamní předmět zdarma. Vy tak získáte jejich pozornost a dál už bude jen na vás a vašich službách či produktech, zda si relativně levně nabytou klientelu udržíte. Důležité je, že zákazník je spokojený, protože získal něco zadarmo a vy díky tomu kontakt na něj, případně jeho pozornost. Pak už stačí jen použít běžné obchodní praktiky a máte vyhráno.

Zúčastněte se odborných seminářů

Díky svým produktům či službám můžete poskytnout odborný pohled, který by mohl zaujmout účastníky seminářů na témata blízká vašemu byznysu. Pořadatelé seminářů hledají přednášející se zkušenostmi z praxe, kteří se dokáží orientovat v dané problematice. Jedním z aktuálních témat je blížící se účinnost nařízení GDPR. Pokud se zabýváte například implementací opatření spojených se zabezpečením dat, úpravy firemních procesů apod., mohli byste zaujmout velkou část posluchačů právě svými postřehy, kterými se budete lišit od komerčních firem přednášejících na podobných akcích. Můžete zde mimo jiné navázat nové obchodní kontakty a hlavně se dostanete do širšího povědomí. Stačí se pravidelně účastnit podobných akcí u různých pořadatelů, abyste rovněž obměňovali své publikum.

Reklama zdarma – jen málokde

Pokud se řídíte všemi zmíněnými radami a jste opravdu aktivní, měli byste se setkat s úspěchem. Předem vás varuji, že správa sociálních sítí není jednoduchou záležitostí a jestli jste nic podobného nikdy nedělali, doporučím vám buďto profesionální agenturu, která vám s tím pomůže, anebo byste si měli přečíst několik článků, jak na to. Na internetu jich najdete hromadu a v dalších vydáních Reseller Magazinu se s nimi určitě setkáte také. Jestli se vám ani přese všechny rady nedaří prosadit, budete muset zvážit investici větší částky do reklamy na nejrůznějších webech a čtených médiích.

ZANECHTE ODPOVĚĎ

Vložte svůj komentář.
Vaše jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.