Dovedností pro digitální transformaci je stále málo

Společnost SAP a Technická univerzita Mnichov představily výsledky studie s názvem „Dovednosti pro digitální transformaci“. Výzkum vyhodnotil údaje nasbírané mezi zástupci IT a dalších oborů v 18 zemích po celém světě. Podle výsledků roste u zaměstnanců nedostatek dovedností potřebných pro úspěšné provedení digitální transformace.

813
0
SDÍLET

Studie navázala na výzkum z roku 2015, v němž 53 % respondentů uvedlo, že zaměstnanci neovládají dovednosti potřebné pro úspěšný průběh digitální transformace firmy. Podle nejnovějších výsledků vzrostl podíl těchto zaměstnanců za uplynulé dva roky na 64 %. Možným vysvětlením jsou rychlé technologické inovace a rostoucí povědomí o potřebě digitalizace firem, jejichž zástupci postupně získali lepší představu o tom, co v tomto směru jejich společnost potřebuje a jaké dovednosti jejich zaměstnanci opravdu mají.

Ačkoliv 90 % dotázaných považuje digitální transformaci pro celkovou obchodní strategii jejich firmy za důležitou nebo spíše důležitou (6 % respondentů uvedlo, že neví, 4 % považují digitální transformaci za spíše nedůležitou a nikdo neuvedl, že by ji považoval za nedůležitou), cílený rozvoj dovedností zaměstnanců v této oblasti je spíše ojedinělý. Pouze 16 % účastníků studie vyvinulo speciální náborový nebo tréninkový program zaměřený na dovednosti potřebné pro digitalizaci jejich společnosti. „Výsledky naší studie jsou důkazem toho, že se firmy, co se týče digitální transformace, zatím stále ještě spíš zorientovávají. Naopak je ale potřeba zaujmout proaktivní přístup k zavádění technologií a to na všech úrovních společnosti,“ poradil Helmut Krcmar, vedoucí katedry informatiky na Technické univerzitě Mnichov.

Mezi konkrétními znalostmi a dovednostmi potřebnými pro úspěšnou digitální transformaci firmy dotázaní nejčastěji uvádějí digitální bezpečnost (88 %), mobilní technologie (87 %), velká data (84 %), cloud (76 %) a internet věcí (75 %). Na druhou stranu ohledně míry dovedností zaměstnanců ve firmě jsou respondenti podle výsledků průzkumu spíše pesimističtí. Pouze 57 % z nich se domnívá, že mají dostatečné znalosti o sociálních médiích, necelá polovina (49 %) si věří ve znalostech cloudu, 46 % v oblasti mobilních technologií a 45 % v oblasti digitální bezpečnosti. Vůbec nejméně dostatečné znalosti mají zaměstnanci podle výpovědí zástupců firem v oblastech umělé inteligence (jen 21 %), blockchain (24 %), internetu věcí (32 %) a velkých dat (34 %).

Kompletní výsledky studie jsou dostupné zde.