Homeoffice se stává běžnou praxí

Nedostatek IT profesionálů rezonuje pracovním trhem již nějakou dobu a dohání zaměstnavatele k různým benefitům, které se pomalu ale jistě stávají samozřejmostí. Jednou z nejčastěji nabízených výhod je podle odborníků z Jobstack.it možnost homeoffice.

1274
0
SDÍLET

Jde v podstatě o možnost odpracovat si menší či větší část pracovní doby z pohodlí domova nebo odkudkoliv jinde. V některých oborech či firmách už nejde ani tak o benefit, jako spíše běžnou praxi. Ve velkém jej využívají IT specialisté, hodně pomoci může například ženám na mateřské dovolené. Určitě ale není pro každého. Kromě nesporných výhod má totiž i slabé stránky, které mohou zkomplikovat pracovní proces.

Práci z domova dělíme na homeoffice a homeworking. Mluvíme-li o homeoffice, jde o částečnou práci z domova, zpravidla několik dní v měsíci. Homeworking je pak model, kdy zaměstnanec pracuje pouze z domu a do práce nedochází.

„V IT jsou využívány oba zmíněné modely. Protože kvalitních ajťáků je stále kriticky málo, firmy se jim snaží vycházet vstříc, jak jen to jde. Možnost využít alespoň několik dní v měsíci na práci z domova se pomalu stává standardem,“ potvrdila trend Kateřina Prášilová, talent sourcing manager projektu v

Čas? Někdy výhoda, jindy naopak zátěž

Práce z domova v jistém smyslu šetří váš čas. Pokud vám běžná cesta do práce trvá půl hodiny, denně získáte hodinu k dobru. Zejména dámy pak ocení, že se každé ráno nemusí zabývat svým outfitem, líčením či účesem. Doma vám tepláky nikdo vyčítat nebude.

Na druhou stranu však může být homeoffice ve finále časově náročnější. Mnoho lidí má totiž tendence k multitaskingu, tedy k dělání několika činností zároveň. Zabýváte-li se tedy pracovním úkolem a během toho vás několikrát napadne kouknout, co zrovna dávají v televizi, prohlédnout si facebookovou zeď nebo třeba vysát pod gaučem, stane se práce velmi problematickou. Bylo dokázáno, že multitasking je velmi neefektivní, a to proto, že navíc ubírá čas, kdy musíte přepnout své soustředění z jedné činnosti na druhou.

Oddělení práce a osobního života

Práci je potřeba si dobře zorganizovat, vše si zapisovat do kalendáře či diáře, hlídat si deadliny a mít zkrátka ve všem pořádek, aby se pracovní život nemusel míchat s tím osobním.

„Výhodou samozřejmě je, že si můžete práci naplánovat tak, jak vám to nejvíce vyhovuje. Jste spíše noční sova? Potom není problém pracovat až do pozdních večerních hodin a ráno si zase trochu přispat. Právě to mnoho zaměstnanců na homeoffice láká,“ vysvětlila Prášilová.

Prostor? Kancelář si raději zařiďte i doma

Pracujete-li v kanceláři, máte zpravidla svůj stůl, u kterého sedíte, a kde se většina vaší práce odehrává. Toto místo máte s prací spojené a jste tak nějak navyklí, že to tak je a tím pádem je zde menší pravděpodobnost, že myšlenkami odbíháte jinam, nebo že se necháte něčím rušit.

Doma to však láká lehnout si s notebookem do postele, sednout si na křeslo v obýváku nebo kdekoliv jinde. Tato místa však více svádějí k činnostem a myšlenkám, které vás od práce odvádějí. Mimo to vás mohou vyrušovat ti, kteří s vámi domov sdílejí.

Pokud má být vaše práce z domova efektivní, je potřeba si pro ni vyhradit jedno místo, ideálně pracovní stůl, které je klidné a je zde co nejmenší pravděpodobnost vyrušení. Také se doporučuje nepracovat v pyžamu – svádí to totiž k pocitu, že nic dělat nemusíte.

Pozor na dálkové šumy

Jak již bylo řečeno, homeworking je práce, která probíhá plně z domova. Zde je nutné si vytvořit vhodný styl komunikace se zaměstnavatelem, aby byly správně a včas předávány důležité informace a srozumitelně zadávány úkoly. Někdy je vhodnější email, kdy vám zůstane vše černé na bílém, někdy zase telefon, kdy je umožněna rychlá interakce a možnost daný problém lépe vysvětlit. Každopádně je potřeba si komunikační proces ujasnit, ideálně se jednou za čas sejít osobně a také počítat s tím, že mohou při komunikaci na dálku vznikat šumy a může docházet k nedorozumění.

„Předpokladem pro homeoffice nebo homeworking je, že jsou obě strany schopné komunikovat, uvědomují si možné problémy a umějí jim předcházet. Pokud pracujete v týmu, je potřeba také efektivně vést komunikaci se všemi kolegy. Výsledky práce by tím zkrátka neměly strádat,“ řekla Prášilová.

Vyhněte se pocitu osamocení

Když se na to podíváme z jiného úhlu, může se stát, že vám bude komunikace s vašimi kolegy nebo i jejich pouhá přítomnost chybět. Práce z domova může způsobit, že vám zkrátka začne být smutno. S tím je potřeba počítat a najít si způsob, jak se pocitu osamocení vyhnout, třeba občasným využitím coworkingových center nebo kaváren.