Profi a domácí tisk očima výrobců

V posledním vydání Professional Computingu v letošním roce jsme se pro vás rozhodli připravit poněkud netradiční článek. Jde o text, který vychází z konceptu kulatého stolu – našim čtenářům již známého. Z něj jsme využili to nejlepší a nejpoutavější pro čtenáře, a tím je konflikt mezi jednotlivými výrobci.

413
0
SDÍLET

Na následujících řádcích tak očima téměř všech výrobců tiskových řešení na trhu pohlédnete na trh profesionálního a domácího tisku. Při čtení si také uvědomte, že každý ze zmíněných výrobců cílí na jiný segment trhu. Pro jednoho jsou klíčoví koncoví zákazníci a jejich domácnosti. Jiní zase řeší tisk pro SMB a někteří se zaměřují na korporátní společnosti. Při čtení jejich odpovědí tedy musíte zohlednit i tento faktor. Díky tomuto textu si můžete sjednotit představu o aktuálních trendech v oblasti tisku. Nebudeme chodit kolem horké kaše a zaměříme se na ožehavá témata přímo u zdroje. Zjistíte, kterým produktům se u daných výrobců nejvíce daří, ale prozradíme vám také, čeho se od nich můžete dočkat.

Bezpapírová kancelář – vize, nebo realita?

Před několika lety se začalo mluvit o bezpapírových kancelářích. Existují však v Česku nebo na Slovensku nějaké? Téměř ne. V každé firmě, ať už menší, nebo větší, zpravidla najdete štos papírů, které se prostě musejí archivovat – ať už jde o pronájem kanceláří, kupní smlouvy na auta, nebo zaměstnanecké smlouvy. A to ani nebudeme mluvit o státní správě, kde potřebují papír pomalu i na to, aby vám u přepážky řekli: „Dobrý den!“ Tyto instituce představují pro výrobce tiskových řešení téměř zlatý důl. Jak to je ale v ostatních firmách? „Překvapivě tisk nijak dramaticky neklesá, přestože nás stále všichni straší bezpapírovou kanceláří. Výzkumy potvrzují, že nás spíše čeká kancelář s méně papírem. Trendem je bezesporu právě propojování papíru a digitalizace, zvyšující se tlak na kvalitu tisku i u běžných dokumentů,“ uvedla Petra Marhoul, manažerka nepřímého prodejního kanálu společnosti Xerox.

Podobně situaci popsala také Jana Bořilová, produktová manažerka z Oki: „Pozorujeme zvýšený zájem o barevné multifunkční tiskárny s robustním skenerem, protože v souvislosti s digitalizací roste objem naskenovaných dokumentů. Týká se to především kategorie tzv. chytrých multifunkcí, které umožňují jednodušší práci s dokumenty a jsou obvykle propojeny s firemním DMS.“

Narůstající digitalizace dokumentů však výrobcům tiskáren nedělá těžkou hlavu. I když se snažíme „chránit naše lesy“, nejspíše se v dohledné době úplně bez papíru neobejdeme. Navíc každý takový dokument musí být naskenován a roztříděn, s čímž mohou výrobci pomáhat. „Odpovědí ze strany nás výrobců je vyšší výkon skenerů, vyšší kapacita podávání a velmi často také oboustranné skenování – ať už RADF (s automatickým obracením originálu), nebo DADF (plně oboustranné skenování na jeden průchod),“ přiblížil situaci Martin Kozdera, channel manager ze společnosti Lexmark.

A3 versus A4

Již jsme se tedy dozvěděli, že papíru se jen tak nezbavíme. Na které formáty však můžeme tisknout? Podstatná část zařízení v kancelářích se zakupuje s tím, aby byla schopna obsloužit i zpracování formátu A3. Je to však zapotřebí? Odpověď nám poskytla Jana Bořilová, produktová manažerka v Oki: „Ve formátu A4 se produkuje více než 95 % kancelářského tisku. V minulosti se přitom v mnoha případech A3 zařízení, několikanásobně dražší než A4 modely, pořizovala ne kvůli A3 tisku, ale pro robustnost, náklady na tisk a nadstandardní funkce. Chytré multifunkce formátu A4 teď už nabízejí firmám funkce dříve dostupné pouze u velkých zařízení, což vede ke zlevňování vstupních A3 modelů a k propojování obou trhů. Velká část kanceláří si ale v praxi vystačí s profesionálním modelem formátu A4.“

Podobně na situaci nahlížejí i další výrobci, u nichž se zákazníci přiklánějí spíše k produktům pro tisk ve formátu A4. Erika Lindauerová, ředitelka HP pro Českou republiku a Slovensko, popsala situaci s firemními zákazníky HP: „Současným trendem je takzvaný ‚balanced deployment‘, kdy se dle požadavků uživatelů nasazuje kombinace chodbových a menších zařízení. Spousta firem si uvědomila, že chodbová zařízení nemusejí být formátu A3, a místo nich nasazují stejně vybavená a výrazně levnější zařízení formátu A4. U našich zákazníků tvoří A3 tisk jen 0,02 % všech tisků a na pokrytí této potřeby stačí pár vhodně umístěných zařízení formátu A3. Zbytek může být formátu A4.“

Kromě přesunu k formátu A4 společnost Brother a její area sales manager Vít Vyhnálek zaznamenali i jiný trend: „U firemních zákazníků vnímáme zase posun od nákupu zařízení k tiskovým službám MPS (Managed Print Services). Tyto služby se dříve týkaly hlavně produktů formátu A3, ale v posledních letech zaznamenáváme zvýšený zájem i o produkty A4. Tento model je pro zákazníka pohodlný, protože má vše smluvně zajištěno a náklady na tisk má plně pod kontrolou.“

Vítězství „ducha nad tělem“

Vzhledem k tomu, že se po hardwarové stránce od sebe jednotlivá zařízení příliš neliší, musejí výrobci investovat do jejich softwarového vybavení. Nejrůznější řešení správy dokumentů tak mohou určit, pro kterou značku se koncoví zákazníci ve finále rozhodnou.

Jana Bořilová, produktová manažerka v Oki, jednoznačně vykreslila aktuální stav: „Například rychlost tisku je již obvykle zcela dostačující. Pokud se podíváme na chytré multifunkce, jejich rozdíl oproti běžným lze popsat podobně jako chytrý mobil versus standardní tlačítkový. Inovace tedy budou především v softwaru a v aplikacích, které dávají hardwaru další užitečné funkce. Typické je třeba propojování s firemními systémy pro správu dokumentů.“

Situaci popsal také marketing managerVáclav Dvorský z konkurenční Kyocery: „Současným trendem jsou komplexní tisková řešení – od zařízení přes softwarové řešení sloužící ke správě tiskového parku, jako například MyQ, až po Document Management System, jímž je v našem případě systém M Files. V případě implementace tohoto komplexního řešení zákazník získá kromě tiskové technologie Kyocera také celkový přehled o tisku ve firmě, jeho zabezpečení a přístupových právech uživatelů až po zavedení elektronického oběhu dokumentů dle definovaných firemních procesů.“

Ředitel nepřímého prodeje ve společnosti Konica Minolta Tomáš Holubec pak nabídl poněkud odlišný pohled na otázku softwaru: „Naše společnost se zaměřuje spíše na profesionální oblast, kde je jedním z moderních trendů IoT (internet věcí). Jinými slovy, tiskárny u zákazníka mohou servisnímu partnerovi přímo hlásit, co jim chybí a co potřebují. Výsledkem je samozřejmě vyšší spokojenost a věrnost koncového zákazníka a dlouhodobý vztah mezi prodejcem a zákazníkem, který prodejem tiskárny nekončí, ale začíná.“

Ochrana především

Jak již bylo výše zmíněno, bez bezpečnosti se neobejdou už ani tisková řešení. S ohledem na to, že dnes tiskárny značné množství často i důvěrných dokumentů tisknou, ale také přeposílají a ukládají na cloud, měly by být dostatečně vybaveny i po stránce bezpečnosti. Největší boom v tomto ohledu zaznamenali výrobci tiskových řešení především v souvislosti s letošním datem účinnosti GDPR. „Zájem zákazníků byl z počátku roku s ohledem na nové direktivy EU více zaměřen na otázku bezpečnosti. Právě vzhledem k zájmu o bezpečnější řešení jsme uvedli také zcela nové služby zahrnující vymazání dat z HDD, jeho likvidaci atd.,“ řekl Jan Všetička, product business developer ve společnosti Canon. Na otázku bezpečnosti reagovali snad všichni výrobci na trhu. Někdy ani koncoví zákazníci nevěděli, o co se mají zajímat.

„Řada firem se zaměřila na bezpečnost tisku, kontrolu, kdo má k výtiskům přístup, zda se netiskne zbytečně a s ochranou toho, co se tiskne. Pozorujeme nárůst zájmu o systémy pro správu tisku. Pro výrobce tiskových zařízení je přínos GDPR v tom, že lidé si začali více uvědomovat otázky bezpečnosti tisku, řízení tisku, omezování tisku, šifrovaného přenosu dat nebo autentifikace uživatelů a sledování, kdo co dělal,“ uvedla Jana Bořilová, produktová manažerka v Oki.

Inkoustové tankové systémy

Velkou oblibu v domácnostech, ale také v řadě menších společností, si získaly tiskárny s tankovým systémem. Inkoust si tak nachází cestu i do velkoobjemového tisku. Díky rapidnímu snížení nákladů na vytištěnou stranu se mohou v jistých ohledech i rovnat laserovým tiskárnám. Zařízení pak nejsou ani tak nákladná a doplňování barvy zvládne hravě i laik. Zde jsme se samozřejmě setkali s rozdílným vnímáním tohoto trendu. Například Epson a jeho branch office manager Marcel Divín je rád za současný stav: „Když jsme před šesti lety s tankovými systémy začínali, investovali jsme maximum času do edukace resellerů i koncových zákazníků. Potřebovali jsme vysvětlit, proč by si měli místo tiskárny za tisícovku koupit tiskárnu za bezmála pětinásobek. Dnes stále čerpáme z těchto zkušeností a dále pracujeme primárně na rozšiřování produktové nabídky, která aktuálně čítá 24 modelových řad.“

Ne všichni výrobci, kteří mají ve svém portfoliu tankové systémy, si myslejí, že by mohly představovat cestu pro firmy všech velikostí. Například zástupce společnosti Canon, její product business developer Jan Všetička, uvedl: „O tomto trendu neustále slýcháme z médií, ale realita společnosti Canon je taková, že nám porce laserového tisku neustále roste. Například v oblasti barevného laserového tisku jsme za první pololetí letošního roku narostli o 15 %.“

Zajedno pak jsou výrobci laserových tiskových řešení, kteří v tomto trendu nevidí budoucnost. Tuto tezi dokonale vyjádřil Tomáš Holubec, ředitel nepřímého prodeje ve společnosti Konica Minolta: „Tento systém má určité úspěchy dále na východ Evropy, kde částečně nahrazuje alternativní plnění inkoustů a dosypávání tonerů. Pro někoho, kdo do tiskárny dává výhradně ‚alternativy‘, má tedy výhodu minimálně v plné podpoře a záruce od výrobce. Ale v porovnání s laserovým tiskem ‚plně od výrobce‘ musí uživatel tankových systémů počítat s řadou omezení, která jsou této technologii vlastní – ať už jde o nízkou rychlost tisku složitějších stránek, prosakování a rozpíjení inkoustu v závislosti na kvalitě papíru, nebo například zavzdušnění. Navíc pro domácí použití jsou tanky příliš objemné, pro profesionální použití zase může být problém spolehlivé rozpoznání vytištěných čárových a QR kódů, trvanlivost výtisků pro archivaci a případné znehodnocení při navlhnutí výtisku. Pokud tedy profesionální zákazník očekává od výtisků mimo jiné i určitou prezentaci své firmy navenek a spolehlivou práci s výtisky, je laser stále první volbou.“

S tím pochopitelně nesouhlasí Erika Lindauerová, ředitelka HP pro Českou republiku a Slovensko: „Inkoustový tisk ušel dlouhou cestu a kvalitativně se dnes vyrovná laserovému. Tankové tiskárny přinesly výrazné snížení nákladů na tisk především pro zákazníky tisknoucí ve větších objemech. V našem portfoliu máme model HP Ink Tank Wireless 415, který si od jara získal značnou oblibu.“

Revoluce v tisku

Následně se všichni výrobci shodli na tom, zda bychom se mohli v následujících letech dočkat revoluční technologie pro tisk. Dočkáme se tedy něčeho nového? Vít Vyhnálek, area sales manager ze společnosti Brother, se v tomto ohledu vyjádřil jasně: „Příchod nových revolučních technologií neočekáváme. Podle našich zkušeností se spíše zákazníci začnou více zajímat o rentabilnost nákladů u svých tiskových zařízení, a to napříč tiskovými technologiemi.“

Za pravdu mu pak dal i marketing manager v Kyocera Václav Dvorský: „Obecně v budoucnu může přijít nová, revoluční technologie tisku, nicméně pokud se bavíme o blízké budoucnosti s výhledem do tří let, takovou technologii neočekáváme.“  Marcel Divín ze společnosti Epson pak své protějšky doplnil: „Partneři určitě mohou očekávat maximálně další zvyšování výkonu, robustnosti, výbavy, možnosti tisku na různá tisková média, rozšíření nabídky černobílých inkoustových zařízení.“

Jana Bořilová, produktová manažerka ve společnosti Oki, pak toto téma uzavřela: „Pro běžný kancelářský tisk zcela dostačuje současná kvalita a rychlost tisku. Zrychlení například ze 40 na 45 či 50 stránek za minutu je už z pohledu zákazníka zanedbatelné. Pracujeme proto na dalším zmenšení a zjednodušení tiskové LED hlavy a samotného tiskového mechanismu. Celkově se zaměřujeme na nižší spotřebu našich tiskáren a nově používáme LED technologii i ve skenerech.“

Nejprodávanější produkty jednotlivých výrobců
Výrobce Produkt Argumenty pro koncového zákazníka
Brother zařízení TonerBenefit více funkcí, vyvážené provozní náklady, duplexní tisk i skenování, správa uživatelských účtů a další
Canon i-Sensys – barevné A4 multifunkce univerzálnost v tisku, skenování i kopírování
Canon imageRUNNER ADVANCE pro větší provozy, síťové řešení pro správu zařízení uniFLOW Online Express
Epson Eco Tank tiskárny pro domácnosti a malé kanceláře, široké spektrum dle potřebné kvality tisku
Epson WorkForce Pro náhrada za laserové firemní tiskárny jak v černobílém, tak i barevném tisku
HP HP PageWide výhodné tiskové náklady, začlenění bezpečnostního řešení a technologie HP SureStart
HP HP Sprocket přenosná kapesní tiskárna
Konica Minolta bizhub C3351 A4 multifunkce s funkcemi obvyklými u A3 zařízení, sledování tisku, podpora více uživatelů, bohaté funkce skenování
Konica Minolta bizhub 226 nízká pořizovací cena, černobílý tisk a kopírování ve formátu A3, stroj do provozu
Kyocera Ecosys P3045dn a P3060dn vysoká rychlost a kvalita tisku, vysoká odolnost vůči prachu ve výrobních halách
Kyocera TASKalfa 3252ci a 356ci robustní A3 multifunkce
Lexmark černobílé A4 tiskárny vysoká odolnost vůči prachu a zároveň zaké vysoká spolehlivost zařízení
Oki Oki MC573 sedmipalcový dotykový displej, softwarové řešení SENDYS Explorer pro zavedení digitálních pracovních postupů
Ricoh Metis – A3 multifunkce kvalitní technické zpracování, přidané služby správy souborů a tisku
Xerox Xerox VersaLink C405 (A4) a C7025 (A3) multifunkční tiskárna pro malé kanceláře s technologií ConnectKey a jednoduchou instalací vyžadovaných aplikací

Zdroj: DCD Publishing