CES 2019 představil Harley na elektřinu a chytrý záchod (2.část)

Minulý týden jsme vám představili podstatnou část novinek z letošního CESu ze segmentů chytrých telefonů. televizí a zábavy. Nyní na ně volně navážeme neméně důležitými odvětvími, jako jsou chytrá domácnost, doprava nebo zdraví. Budete se divit, co vše jsme si pro vás přichystali.

209
0
SDÍLET

Chytrá domácnost

Smart home neboli chytrá domácnost je dnes široký pojem. Můžeme sem zařadit v podstatě všechno, i ta nejhloupější zařízení, schopná odesílat pouze základní údaje. Typickým příkladem jsou senzory otevření oken a dveří. Ale patří sem i opravdu inteligentní stroje ovládané hlasem, které nejenže vykonávají svou původní funkci, ale dokážou svým uživatelům výrazně usnadnit život. Výrobci chytrých zařízení do domácnosti jsou například Samsung nebo LG, kteří se každoročně předhánějí v tom, kdo bude mít chytřejší ledničku či pračku.

Chytré stereo

Společnost Sennheiser také každoročně přináší novinky, jimiž ohromuje svět IT. Letos tomu nebylo jinak. Představila totiž zvukovou aparaturu pro domácí kino, která nese název Ambeo. Ta zvládá přehrávat 3D zvuk, který je ideální především pro využití v kombinaci s virtuální či rozšířenou realitou. Kromě vysoké kvality zvuku, díky níž se Sennheiser dlouhodobě řadí mezi lídry v oblasti zvukové techniky, Ambeo disponuje technologií Upmix, která vytvoří 3D zvuk z běžného sterea či zvuku 5.1. Domácí kino tak dostává úplně nový rozměr.

Chytrá toaleta

Inteligentní může být dnes opravdu cokoliv. Důkazem toho je i chytrá toaleta Kohler Numi 2.0. O tom, že váš záchod může mít vyhřívané prkénko nebo LED podsvícení, jste už nejspíše slyšeli, ale Numi 2.0 jde v možnostech ještě mnohem dál. Mezi nejzajímavější funkce patří bidet, sedátko s detektorem pohybu, které se automaticky zvedne, když je zapotřebí, nebo interaktivní osvětlení. Podobné vymoženosti však najdeme i u ostatních výrobců. Numi 2.0 se liší především tím, že má uvnitř zabudovanou Alexu. S její pomocí lze například hospodařit s vodou, aby se nesplachovalo více, než je zapotřebí, ale také pouštět hudbu a k tomu si sladit i osvětlení. Zkrátka proti gustu…

Doprava

Segment dopravy je na CESu jedním z nejmladších účastníků. Nicméně i auta (ta elektrická) lze zařadit do spotřební elektroniky. Každoročně se tak dozvídáme, jak daleko výrobci dospěli ve vývoji autonomních vozidel. Zjišťujeme však, že stále existují bariéry, ať už technologické, či legislativní, proč ještě nejezdíme vozy bez řidičů. Do segmentu dopravy však můžeme zařadit i další působivé projekty.

Elektrokoloběžka za pakatel

Kalifornská společnost Lime už nějakou dobu působí na poli sdílené ekonomiky, konkrétně dopravy. Lime poskytne kolo nebo koloběžku, uživatel zaplatí za její použití a může jezdit v podstatě kdekoli se mu zlíbí. Na letošním CESu však Lime předvedl nejnovější model elektrokoloběžek, s jehož předchůdcem se už od loňského podzimu můžeme potkávat v pražských ulicích. Využití je jednoduché – naskenujete QR kód do aplikace, zaplatíte, dojedete a v aplikaci ukončíte jízdu. I když už nyní má Lime přes 10 milionů uživatelů ve více než 100 měst po celém světě, stále se zlepšuje. Model Lime-S Gen 3 je vybaven baterií se životností o 20 procent delší než jeho předchůdce. Výrobci koloběžek se poučili i z pražských ulic a navrhli odolnější hliníkovou konstrukci.

Harley na elektřinu

O tom, že zeleně smýšlejí nejen jezdci na skútrech a koloběžkách, svědčí i LiveWire. Jde o elektrický prototyp společnosti Harley-Davidson. Motorky, které se vždy prosazovaly jako stroje se silným motorem, teď opravdu přecházejí z benzinu na elektřinu. Z vymazlených a mnohdy i velmi opečovávaných strojů se tak mohou stát i ekonomicky výhodné dopravní prostředky. Rozhodně však nejde pouze o pohledný kus techniky, který vás nikam nedostane a jemuž vše trvá dlouhou dobu. Z nuly na 100 km/h zrychlí během pouhých 3,5 sekundy a maximální dojezd ve městské zástavbě na jedno nabití přesahuje 170 km. Na trh se tyhle krásky dostanou na konci letošního srpna za cenu okolo 30 000 dolarů. To sice LiveWire řadí mezi dražší kousky v portfoliu Harley-Davidson, což ale lze akceptovat, když si uvědomíme, že vás cestování vyjde levněji. LiveWire můžete buďto nabíjet přes noc, nebo se nechat upozornit, případně i sledovat proces nabíjení přes aplikaci H-D Connect.

Byton – konkurence Tesly?

Elektřina v dopravě hraje a do budoucna bude hrát zásadní roli. To už pomalu začínají akceptovat i velké automobilky, které na akcích podobných CESu prezentují své novinky. Vedle nich však vznikají také noví výrobci, kteří se specializují přímo na elektromobily. Jedním z nich je i čínský Byton, který by měl představovat konkurenci americké Tesly. A cíle má opravdu ambiciózní, plánuje totiž svého konkurenta porazit na plné čáře. Na letošním CESu proto představili SUV označené jako M-Byte. V něm zaujmou především 48″ palubní displej a tabletové ovládání, které je součástí volantu. Většina lidí se u elektromobilů obává dlouhého času nabíjení, což u Bytonu není problém, protože se za půl hodiny nabije na 80 procent kapacity. S plně nabitou baterií urazí přes 400 km. Na evropském trhu by se měl Byton podle předpokladů objevit během příštího roku.

Zdraví

Zdravotní péče a obecně řečeno lidské zdraví jde pomocí IT nejen dobře monitorovat, jak to už dnes některá nositelná elektronika a chytré telefony dokážou, ale také vylepšovat a pozitivně ovlivňovat. A právě takové produkty přinesl i letošní CES. Mezi nimi jsme mohli samozřejmě najít i nespočet analytických nástrojů a softwarů, ale nás zaujaly především produkty, které fungují podobně jako vloni představený startupový projekt – chytrá rukavice RAPAEL, která pomáhá pacientům po mrtvici s obnovou pohybů ruky.

Jak začít opět chodit

Společnost Samsung představila skeleton, který obdobně jako chytrá rukavice RAPAEL může pomáhat s rehabilitací, ovšem tentokrát dolních končetin, jak už po úrazech, tak například po mrtvici. Díky produktu GEMS-H, který jen lehce převyšuje hmotnost dvou kilogramů, lze minimalizovat námahu při chůzi, usnadnit pohyb do schodů a zajistit vyšší stabilitu při jejich sestupování. Po této konstrukci, která pomáhá při chůzi pacientů, však může sáhnout i zdravý člověk, který chce pouze posilovat svaly. Stačí přístroj nastavit tak, aby naopak svému uživateli nepomáhal, ale kladl větší odpor.

Impossible Burger 2.0

Podle členů naší redakce následující produkt nemá na veletrhu CES vůbec co dělat. Jde o Impossible Burger 2.0. Připouštíme, že je pokrok v tom, že jsme již schopni si v laboratorních podmínkách v podstatě vypěstovat hovězí hamburger. Vyprodukované maso obsahuje stejné množství železa a proteinů jako běžné mleté hovězí, ale pouze 14 g tuku ve čtvrtlibrové porci (113 g) masa. Nejvíce tento pokrok logicky ocení právě Američané, kteří údajně ročně zkonzumují takové množství hovězího masa, které přesahuje jejich vlastní váhu. Pro Čechy však nejde o tak zajímavé zjištění, a navíc burger není spotřební elektronika.

Kauza Lora DiCarlo

Ještě před začátkem letošního CESu se o veletrhu objevily nelichotivé zprávy. Cenu za inovaci, které si odnášejí vždy zvolení zástupci z jednotlivých kategorií, obdržela v oblasti robotiky a dronů společnost Lora DiCarlo za produkt Osé. Jde o osobního maséra pro ženy, který za pomoci mikrorobotické technologie u žen stimuluje vaginu tak, jako by ji dráždily jazyk a prsty. Na rozdíl od klasických vibrátorů tedy nejde o vibrační zařízení. Zástupci CESu si však své rozhodnutí rozmysleli a firmě ocenění odebrali a následně jí neumožnili ani účast na výstavě. Vysvětlení bylo jednoduché – firma nemohla zařízení prezentovat v praxi, a navíc nespadala do žádné kategorie. To, že se na CESu každoročně prezentují firmy z pornoprůmyslu, ale asi nikomu nevadí. Navíc byl ještě CES obviněn ze sexismu, což je v USA poměrně závažné obvinění. Doufejme, že se tedy poučí z vlastních chyb a příští rok uvidíme třeba místo burgeru osobního maséra pro ženy.