Jak vypadají chytré domácnosti na tuzemském trhu?

Smartphone, smart watch, smart TV, smart city, smart home – to všechno jsou pojmy, u nichž se dnes již běžně setkáváme s přívlastkem smart. Samozřejmě bychom našli i mnohé další produkty, které by mohly být za chytrépřinejmenším označeny. V tomto článku se zaměříme na poslední jmenovaný pojem, tedy na chytré domácnosti. Kam tento segment trhu směřuje a které produkty můžeme na českém trhu vidět?

233
0
SDÍLET

Pokud jste pravidelně sledujete novinky ze světa IT, určitě jste postřehli, jak velké množství produktů pro chytré domy už na trhu existuje. Výrobci chrlí na trh jednu novinku za druhou. Vzájemně často nekompatibilní s aktuálními řídicími systémy. Veletrhy formátu CES nebo IFA nám neustále představují novinky od chytrých zásuvek a žárovek až po pračky, ledničky, ale i skříně, co vám automaticky vyžehlí, složí a roztřídí oblečení podle zvolených parametrů. Letos jsme se dokonce na CESu dočkali zrcadla schopného přiblížit odrážený obraz, ale také promítat a přehrávat nejrůznější média. Stejný výrobce přišel i s inteligentní toaletou, která vzbudila obrovský poprask.

Nemusíme však být atomovými vědci, abychom věděli, že poměrně velká část těchto produktů se na český a slovenský trh vůbec nedostane, a pokud ano, tak to nebude prostřednictvím tradičních prodejních kanálů. Proto jsme se zeptali výrobců působících na tuzemském trhu,  se kterými produkty můžete při instalaci chytrých domů počítat. Na následujících řádcích tak zjistíte nejen, co už výrobci nabízejí, ale také, které přelomové technologie a produkty v nejbližší době uvedou na trh.

Mezi výrobci se samozřejmě najdou společnosti, které svou výrobu soustřeďují především na oblast smarthome, ale místy narazíme i na značky známé jinými svými produkty. Typickým příkladem je Philips s řešením Philips Hue, které už je na trhu známé. Jde o žárovky, LED pásky, svítidla, pohybová čidla a ovládací prvky. Ty je možné ovládat vzdáleně a měnit pomocí mobilní aplikace jejich barvu i intenzitu. V aplikaci si označíte místnosti, přiřadíte jim určené žárovky a můžete je ovládat z mobilu, případně nastavit některou z funkcí automatického rozsvícení.

Společnosti jako D-Link se specializují hned na několik typů produktů. Jejich typickými zástupci jsou domácí Wi-Fi kamery, pro jejichž nastavení a ovládání se používá mobilní aplikacese vzdáleným přístupem k obrazu nebo záznamu bez potřeby veřejné IP adresy nebo VPN. V nabídce má modely s VGA, HD nebo Full HD rozlišením, ve fixním nebo otočném (PTZ) provedení. Zajímavé jsou také kamery s panoramatickým 180° úhlem záběru. „U nové řady kamer DCS-8xxxLH jsme spustili i službu nahrávání videa do cloudu, kam lze zdarma nahrávat prostřednictvím jednoho účtu až ze tří kamer, s uložením videoklipů na 24 hodin. Dále jsou k dispozici placené balíčky, které umožňují nahrávat až deset kamer na dobu až 30 dnů,“ prozradil keyaccountmanager společnosti D-Link Marek Vyklický. D-Link nabízí také produkty jako chytrá zásuvka DSP-W115 nebo chytrá prodlužovačka DSP-W245, kde lze zapnutí či vypnutí naplánovat i podle kalendáře nebo na základě stanovených pravidel.

Mezi výrobci nemůžeme zapomenout ani na značku Netatmo, která se podobně jako D-Link zabývá i oblastí bezpečnosti bydlení. Vyrábí kamery jak pro interiér, tak exteriér. Její systém rozeznání obličeje by poslal majiteli zprávu pokaždé, kdy by se někdo pokusil vniknout do domu nebo by se jen pohyboval v jeho okolí. V  nabídce této značky najdeme také detektor kouře s výdrží baterie až deset let nebo měřič kvality vzduchu. Mezi nejoblíbenější produkty patří například meteorologická stanice, která v reálném čase měří vnitřní i venkovní teplotu. Tu lze vhodně doplnit také anemometrem či srážkoměrem.

„Známý designér Philippe Starck pro Netatmo navrhl chytrý termostat, díky kterému lze šetřit energii, aniž by se koncový zákazník musel vzdát komfortu, na který je zvyklý. Naši zákazníci oceňují také radiátorové ventily, které umožňují nastavit různou teplotu v každém pokoji,“ uvedl CEO a zakladatel společnosti Netatmo Fred Potter.

Oproti tomu společnost Trust nabízí celý koncept nazvaný Trust Smart Home. Ten se skládá ze dvou druhů zařízení – vysílačů a přijímačů, které umožňují koncovému zákazníkovi vytvořit vlastní chytrou domácnost. Trust má tři produktové řady od poloprofesionálních zařízení až po zařízenífungující na platformě Zigbee, která si je schopen běžný uživatel nainstalovat pomocí aplikace zcela sám.

Vlajkovou lodí společnosti O2 v oblasti produktů pro chytrou domácnost je O2 Smart Box – modem, Wi-Fi router a zařízení pro připojení chytré domácnosti v jednom. Ve spojení se Smart Boxem se nejčastěji používají senzory na dveře a okna, chytré zásuvky a detektory kouře.

Seřešením neotálí ani konkurenční operátor T-Mobile, který v této oblasti klientům poskytuje nejrůznější technologie pro chytrou domácnost, rozsáhlé integrační portály na míru, aplikační uživatelskou vrstvu, cloudové služby a konektivitu.

Jeden za všechny…

Vzhledem k případným problémům se vzájemnou provázaností systémů není od věci najít si výrobce, který poskytuje maximální možnou šířku portfolia. Samozřejmě ne každá firma může být odborníkem na všechno. Je logické, že nebudete od výrobce smarthome produktů chtít chytrou televizi nebo audiosystém, ale naopak sáhnete po značkách, které jsou v tomto segmentu již osvědčené. Jedním z výrobců, kteří nabídnou téměř vše pod jednou střechou, je Yatun. Ten nabízí bezdrátové řešení Fibaro pro kompletní chytrou domácnost. Zahrnuje vše v domě, od topení, zabezpečení, ovládání světel, žaluzií až třeba po ovládání klimatizací a rekuperace. Výhodou je možnost montáže v hotovém domě či bytu. Čidla jsou napájena baterií s dvouletou výdrží. Jeho výhodou jsou také možnosti připojení produktů stovek dalších výrobců.

Yatun však má v portfoliu také drátové řešení, systém Control4, který dovede vyřešit kompletní ovládání domu, včetně ozvučení a řízení audio-video techniky. Zajímavým produktem je také IP videointerkomDooBird, který v případě potřeby automatickyzavolá do své mobilní aplikace. Jeho výhodou je nativní mobilní aplikace a cloud zdarma.

Uceleným portfoliem produktů pro inteligentní domácnost se může pochlubit i firma PCV Computers s konceptem Myslící dům. Ten nabízí kompletní řešení chytrého domu včetně nejrůznějších produktů zajišťujících kontrolu světel, přívodu vody, zamykání dveří, redukce vytápění a mnoho dalšího.

Dalším výrobcem zabývajícím se kompletní instalací chytrých domů je společnost iNELS, která vedle svých vlastních produktů, jimiž lze celý dům ovládat i zautomatizovat, nabízí také začlenění hlasovéhoovládání asistentů od Googlu a Amazonu. Primárně se iNELS nechce chlubit jednotlivými produkty pro smarthome. Zaměřuje se především na komplexní řešení pro celý byt, dům, budovu.

Jak vypadá pravý smart home?

Je dobře, že se na trhu objevuje stále větší množství smart home produktů, ale ve skutečnosti nikdo nemá úplně jasno v tom, jak by měl správný chytrý dům vypadat. Koncoví zákazníci si o něm přečtou článek v časopise, podívají se na reportáž v televizi, ve skutečnosti si ale nedokážou představit, co chytrý dům vlastně je. Dokud v něm nebydlejí, nemají ucelenou představu. Potíž však vzniká už u výrobců. Když se rozhlédneme napříč trhem, zjistíme, že se sice představy výrobců shodují v otázce velké budoucnosti hlasového ovládání, ale ve většině dalších idejí se diametrálně liší. Čím to je?

Nabídkou produktů. Každý výrobce logicky přizpůsobí vizi chytré domácnosti svým možnostem. Například výrobci senzorů budou na tento trend nahlížet jako na příležitost pro začlenění produktů, kdežto výrobci komplexních řešení spíše uvidí možnost pro maximální automatizaci zajištěnou výhradně jejich produkty. Jediné, v čem se většina námi oslovených výrobců shodla, je význam hlasového ovládání a obecně řešení společností Amazon, Apple a Google. Ta si můžeme dopodrobna rozebrat někdy příště.

Co si většina z nás představí, když se řekne chytrá domácnost? Hlavně obrovské množství zařízení, které zvládneme vzdáleně ovládat smartphonem či tabletem. Je to tak ale správně? Podle společnosti T-Mobile je v běžné domácnosti stále v centru dění chytrý telefon, který lidé vnímají jako vstupenku do tohoto světa. „V Českudo budoucna půjde pravděpodobně o pozvolný posun od stavu ‚chytrý telefon řídí‘ k ‚chytrý telefon jen zobrazuje a ovládá‘. Posun od technologie Bluetooth, Wi-Fi a GSM k LPWAN (lowpowerwide area network),“ uvedla Anna Hroudová, senior specialistka vztahů s veřejností společnosti T-Mobile.

Odlišný názor mají ve společnosti D-Link. „Chytrá domácnost není jen o ovládání zařízení z mobilu nebo tabletu. Jde o automatizaci jednotlivých prvků a jejich propojení pomocí pravidel. Výsledkem je vyšší komfort domácnosti, úspory a také vyšší bezpečnost,“ kontroval Marek Vyklický. Smart home umožňuje ovládat a automatizovat. Vše by mělo být jednoduše ovladatelné, ideálně z jedné aplikace nebo hlasem. Důležitá je také možnost nastavit scény pro různé stavy, jako je odchod z domu, návrat domů, noc apod., kdy by se pouze jedním tlačítkem či povelem měla nastavit celá domácnost do požadovaného stavu.

Podle společnosti Trust bude během pár let zcela běžné, že většinu domácích spotřebičů a domácích zařízení budeme ovládat přes aplikace v chytrém telefonu nebo tabletu. V současné době může být zákazník trochu zmatený a nedůvěřivý, ale dříve nebo později se trh ustálí na několika otevřených platformách.

Netatmo se nedívá na dům jako na celek, jehož různé funkce lze řídit automatickým systémem. To je totiž pro zákazníky příliš komplikované, nákladné a náročné na instalaci bez profesionální podpory. „Jsme přesvědčeni o tom, že když přijde na chytrou domácnost, chtějí zákazníci okamžité výhody – produkty, které sami snadno nainstalují a budou je umět intuitivně ovládat a používat bez složitých příruček a návodů,“ uvedl Fred Potter.

O2 vidí inteligenci v tom, že domácnost uživatelům nabídne zejména automatické zajištění běžných a opakovaných činností. Důraz by měl být kladen také na kvalitu chytrých spotřebičů. Pokud mluvíme o úklidu robotickým mopem či vysavačem, výsledek musí plnohodnotně konkurovat kvalitní lidské práci.

Společnost ELKO EP, případně její „produkt“ iNELS pracují na úplné automatizaci formou umělé inteligence. Lidé tak nebudou muset trávit čas u tabletu či smartphonu. Dům pak automaticky pozná, o které nastavení je zájem. Zajímavý je postoj business developmentmanagera společnosti ELKO EP Borise Kamenického: „Většina lidí si myslí, že chytrá domácnost je otázkou komfortu, ale není tomu tak. Možná jsme se na to tak mohli dívat do nedávna, kdy tyto technologie byly na začátku jako ‚nice to have‘.Nyní to začíná být nezbytnost z důvodu bezpečnosti, ceny energií, využití obnovitelných zdrojů energií atd. Smart home se posouvá na hranice ‚musthave‘ a je otázkou, kdy to vyjde v zákonech.“

Jeden z nejvýstižnějších postojů má produktová manažerka Myslícího domu společnosti PCV Computers Anastasia Brykova: „Každá domácnost má svůj specifický chod. Pro někoho může být chytrá domácnost ta, která provede běžnou kontrolu domu před odchodem do práce či dětí do školy. Zejména oblíbeného vypnutí všech světel v domě, vypnutí žehličky ze zásuvky, zavření všech oken, v letních měsících stáhnutí žaluzií v místech, kde slunce nejvíce pálí atd. Jiní uživatelé díky konceptu Myslícího domu mají pod kontrolou svoji chatu.“

Yatun se oproti konkurenčním výrobcůmzamyslel i nad problematikou resellerů. Vnímání chytré domácnosti je podle této společnosti u každého individuální. V současné době se rozevírají nůžky mezi levným bezdrátovým řešením a profi montážním řešením pro chytré domy. Levný smarthome zlevňuje a čím dál více se prodává v e-tailu, což resellery nutí přemýšlet nad svou přidanou hodnotou. Ta nemůže spočívat pouze v montování prvků, ale spíše ve vymýšlení a vytváření řešení na míru. To e-shop nenabídne.Oproti tomu v dražších domech se zákazníci více koukají na reference konkrétního resellera, aby měli jistotu, že s takovými projekty má zkušenost.

Česko versus svět

Český trh je oproti globálnímu trhu pozadu, podíl chytrých domácností je velmi malý. Je to dáno několika faktory, mezi které patří např. nižší kupní síla obyvatelstva či nedostupnost lokálních jazykových verzí aplikací. Stejně tak hlasové ovládání nebo aplikace IFTTT, která umožňuje propojení smarthome prvků různých výrobců, jsou k dispozici pouze v angličtině. „To je pro celou řadu uživatelů stále zásadním omezením. Proto vidíme především buď velké instalace během výstavby nebo rekonstrukce rodinných domů, nebo užívání jen základních prvků v bytech, jako jsou IP kamery, chytré zásuvky nebo žárovky,“ konstatoval Marek Vyklický z D-Linku.

O2 neupozorňuje ani tak na rozdíl mezi českým a globálním trhem, jako spíše na odlišnosti v tom, co se na trhu nabízelo před deseti lety a co nyní. Trendem, který sleduje i O2, je postupná agregace a doplňování jednotlivých zařízení dle požadavků zákazníků do stávajícího ekosystému.

Českého zákazníka už dávno nezajímá pouze cena, ale přemýšlí i nad kvalitou. Pod takzvanou kvalitou se však neschovává pouze samotný produkt, ale především přidaná hodnota, kterou jeho koupí získá. U technologického produktu Čechy zajímá i to, zda nebude příliš rychle stárnout a jestli bude mít v budoucnosti možnost jeho rozšíření nebo skloubení s jinými produkty či příslušenstvím. „V portfoliu Myslícího domu nenajdete produkt, který by několikrát neprošel našima rukama a který bychom sami doma dlouhodoběnetestovali. Ve srovnání s globálním trhem jsme sice s uváděním novinek střídmější a mnohdy i pomalejší, nicméně k našim zákazníkům se díky tomu dostává pouze prověřený produkt se službami v odpovídající kvalitě,“řekla Anastasia Brykova ze společnosti PCV Computers.

Zajímavý úhel pohledu nabídl T-Mobile: „Zejména ve státech západní Evropy je již delší dobu trendem, že se k tematice smarthome přistupuje komplexně. U nás se stále trochu záplatuje. Lidé si pořizují řadu odlišných systémů, které si spolu dohromady neumějí moc povídat. Oproti zahraničí tedy ve výsledku nedokážeme využít naplno potenciál, který smarthome přináší.“

Společnost Yatun vnímá výrazný rozdíl meziamerickým trhem a zbytku světa. Americký trh je jednotnější, standardizovanější (od stejných vypínačů po stejný typ topení atd.) oproti evropskému a českému. U nás pořád chybí dostatek kvalifikovaných a zkušených firem specializovaných nasmarthome řešení. Takže je dostatek prostoru pro nové firmy a určitě není pozdě začít.

S tím souhlasí i ELKO EP a Boris Kamenický: „Česko je stále v plenkách, nicméně už dnes můžeme říci, že za deset let jsme se posunuli ze 2 % smart instalací na 10 %. Stále to oproti 40 % v Německu není moc, ale posun to je.“

K velmi podobným cifrám dospěla i společnost Netatmo: „Trh chytrých domácností v posledních letech roste v celosvětovém měřítku a ani Česká republika není výjimkou. Jde-li o penetraci domácností, dosahuje toto číslo v České republice 6,2 %, což je ve srovnání s dalšími zeměmi v regionu vyšší hodnota. Můžeme tedy říct, že trh, stejně jako zájem o chytré domácnosti, v České republice roste a má velký potenciál. Lidé chtějí pro své domy udržitelná inovativní řešení.“