XANADU: Díky pobočkám nabízíme stejnou úroveň služeb všude

Tomáš Netolický, který stojí v čele IT společnosti XANADU, nám přiblížil, jak firma funguje, na jaký typ služeb se soustředí a kdo jsou její typičtí zákazníci.

164
0
SDÍLET

Můžete společnost XANADU představit?

Na trhu jsme už 28 let a od začátku se zabýváme řešeními v oblasti IT, to znamená nejen prodejem produktů, ale i přidanými službami pro koncového zákazníka. Nikdy jsme se nezabývali dealerským prodejem ani jsme se neorientovali na prodej přes prodejny. Služby IT v posledních letech u nás výrazně narůstají na objemu i vzhledem k moderním trendům v oblasti správy a rozvoje IT. Postupem času se firma rozrůstala jak organicky, tak anorganicky, kdy docházelo k akvizicím a následnému spojování firem, a tudíž několik úspěšných let byla součástí XANADU i významná divize CAD a GIS. Od roku 2005 fungujeme pod jménem XANADU a v rozložení po celé republice v pěti lokalitách – Pardubice, Praha, České Budějovice, Ostrava, Brno. V našich pobočkách máme jak technické, logistické tak obchodní zázemí a máme tudíž blíž k zákazníkům v regionu, a to jak po České republice, tak i na Slovensku. V současné době máme 50 zaměstnanců, přičemž většina z nich je začleněna v oddělení správy a rozvoje IT a servisu.

Čím vším se vlastně zabýváte?

Již od počátku se orientujeme na dodávky a služby IT pro střední a větší firmy, kterým můžeme nabídnout přidanou hodnotu, například ve formě poskytnutí stejné úrovně služeb po celé republice díky svým pobočkám. Firma je rozdělena do několika obchodních jednotek podle klíčových druhů činností. Naše stěžejní divize se zabývá správou a rozvojem IT, zjednodušeně tomu říkám „externí správce sítě“, kde správce není jednotlivec, ale tým lidí zajišťující provoz IT systému, a to buď celkový, nebo částečný. Další divize se zabývá poskytováním HW servisu a službami roll-outu spočívající v jednorázové výměně velkého počtu (i tisíců) koncových zařízení v krátkém časovém období. V neposlední řadě je to obchodní jednotka zabývající se klasickou obchodní činností zahrnující analýzu, návrh a dodávky hardwaru a softwaru pro serverovou a síťovou infrastrukturu včetně instalací, dále pak velké dodávky koncových zařízení do korporátní sféry i státní správy a samosprávy. Většinu zákazníků, respektive jejich infrastrukturu, spravujeme vzdáleně a tyto služby dnes poskytujeme i do mezinárodních korporací s lokacemi v zahraničí. V případě správy koncových stanic a roll-outu, kde je vyžadována fyzická přítomnost technika, využíváme lidi z našich poboček.

Produkty kterých značek dodáváte svým zákazníkům nejčastěji?

Dodáme hardwarové i softwarové produkty světových výrobců. Nejvíce spolupracujeme se společnostmi HP, HPE, Dell, Microsoft, VMware, Eset, Sophos. V oblasti sítí jde především o HPE a Cisco. Zákazníkům díky tomu můžeme nabídnout široké portfolio produktů a služeb. Jsme přímým partnerem HPE, díky tomu nabídnout atraktivní ceny pro zákazníka.

Abychom mohli dodávat kvalitní služby a produkty, dbáme na to, aby naši technici a obchodníci pravidelně obnovovali a rozšiřovali svoje znalosti a dovednosti. Výrobci se snaží vzdělávat a certifikovat své partnery, aby zajistili efektivní fungování produktů v zákaznických systémech. My sami však máme zájem na tom, aby se naše služby stále zdokonalovaly a mohli jsme být připraveni měnit a doplňovat naše portfolio produktů a služeb podle nejnovějších trendů v IT.

Dlouho bylo XANADU největším servisním partnerem HP, zabýváte se ještě tímto?

Množství a objem servisních oprav již léta klesá, neboť klasická servisní činnost formou výměny vadných komponent s vývojem konstrukce a kvality produktů už není tolik potřebná. Poruchovost dnešních produktů je velmi malá nebo je řešena výměnou kus za kus. Nebylo potřeba již tolik klasických „servisáku“, ale povedlo se nám zvládnout přesun těchto zkušených techniků na pracovní pozice technik IT, kde poskytují služby správy IT u našich smluvních zákazníků. Toto považuji za jeden z našich velkých úspěchů.

Kdo jsou vaši typičtí zákazníci?

Jde především o firmy střední velikosti a velké korporace nebo státní správu a lokální samosprávu. Obvykle začínáme řešením konkrétního problému nebo potřeby v oblasti infrastruktury, což se mnohdy následně vyvine třeba v dlouhodobou spolupráci v oblasti správy IT. Klíčovou pro tuto službu je helpdeskový systém, kde zákazník zaznamenává požadavky na opravy nebo podporu, a kdykoliv se může podívat, v jakém stavu řešení jsou jeho požadavky. Zákazník tím může neustále kontrolovat plnění podmínek smlouvy, a může analyzovat, zda svoje prostředky vynakládá efektivně.

Můžete zmínit nějaké reference?

Mezi naše zákazníky patří firmy ze sektoru bankovnictví, logistiky a dopravy, automobilového průmyslu, což jsou zákazníci, kde je bezchybný a nepřetržitý provoz IT základním předpokladem jejich úspěšné činnosti. Například UniCredit – zde děláme správu koncových zařízení pro Českou i Slovenskou republiku (70 poboček). Dalším významným zákazníkem je Varroc-Lightning Nový Jičín, což je celosvětová firma zabývající se výrobou světel, kde zajišťujeme provoz tiskových systémů, virtualizační platformy datových center, a to nejen v České republice, ale i v Indii a Mexiku, Maroku, Brazílii, Polsku. Dalším velkým zákazníkem je nadnárodní firma DB Schenker, která patří v logistice a dopravě ke klíčovým hráčům nejen v Evropě.

Jaké máte plány do budoucna?

Myslíme si, že provoz systémů IT infrastruktury pozvolna míří do situace, kdy se zákazníci, koncentrují hlavně na požadované parametry provozu (výkon, SLA), a ne na konkrétní produkty nebo řešení a jejich výrobce. Naším cílem je proto nabídnout nová řešení nejen v oblasti konkrétních dodávek řešení hardwaru a softwaru, ale i v oblasti formy jejich dodávek jako pronájmy, hostingy, housingy, cloud a jejich případné kombinace označované jako hybridní IT.

Čím se nejvíce lišíte od konkurence?

Jsme jedna z mála českých firem, které si stále dlouhá léta kromě vysokého standardu znalostí a dovedností drží i pobočkovou síť po celé České republice. Pro zákazníka je potom přínosem, že garantujeme stejnou úroveň a rozsah služeb po celé republice a probíhá rychlejší odezva na podporu nebo opravu.