TV duel Sony vs. Hisense

Vzhledem k tomu, jakým směrem se vyvíjí trh s televizemi, je nemůžeme už déle opomíjet a považovat je pouze za spotřební elektroniku. Ať se nám to líbí, nebo ne, musíme připustit, že především chytré televize se stávají součástí IT. Co je ale v tomto směru trendem? Co je u současných televizorů in? Abychom dostali kompetentní odpovědi, oslovili jsme zástupce značek Sony a Hisense, přičemž každá z nich v podstatě cílí na jinou skupinu uživatelů. Za Sony nám odpovídal produktový manažer pro Česko a Slovensko Bersen Hoxha a za Hisense marketingový manažer pro Česko, Slovensko a pobaltské země Matej Hušták.

306
0
SDÍLET

Co všechno si můžeme představit pod vaší značkou? Jak se jí daří na českém trhu?

Matej Hušták: Hisense je globální čínskou společností. Jde o jednoho z největších výrobců spotřební elektroniky na světě. Vyrábí a pod značkou Hisense prodává televizory, bílou techniku, klimatizace, mobilní telefony (časem možná i na českém trhu) a poté dodává i B2B chytrá řešení a infrastrukturu pro veřejný i soukromý sektor (prozatím pouze v Číně). Na českém trhu tedy pod značkou Hisense nabízíme ledničky, pračky, klimatizace a televizory. Na poli televizorů jsme v globálním měřítku čtvrtým největším výrobcem. V Číně jsme v prodeji TV dlouhodobě jedničkou trhu, ale na českém trhu jsme relativně krátce. Naše produkty se zde začaly prodávat až v roce 2016 a zabíráme zde prozatím jen 2% podíl. Strategie Hisense však není tak agresivní, jak by se mohlo zdát. Spíše se ubíráme cestou postupného etablování značky na trhu a rozšiřování sítě obchodních partnerů.

V globálním měřítku ale jsme mnohem silnějším hráčem. Máme několik vývojových center a výrobní továrny v Číně, Mexiku, Jihoafrické republice a také tady v Čechách. Od minulého roku také vlastníme i skupinu Gorenje a podařilo se nám získat i televizní divize značky Toshiba. Naše portfolio jak produktů, tak i značek je tedy velmi široké. Díky začlenění těchto výrobců jsme také navýšili jak výrobní, tak i výzkumné kapacity pro další rozvoj společnosti, ve které pracuje téměř 80 000 lidí.

Bersen Hoxha: Pokud vezmeme značku Sony globálně, myslím, že nejlépe vystihuje náš široký záběr vize společnosti Sony, jež zní: „Naplnit svět emocemi skrze sílu kreativity a technologie.“ Konkrétně pak jde o hudební vydavatelství Sony Music Entertainment, filmová studia a distribuci Sony Pictures Entertainment, herní průmysl pod hlavičkou Sony Interactive Entertainment, potažmo čtenářům známější PlayStation, dále pak finanční služby, profesionální techniku a v neposlední řadě spotřební elektroniku. Pod spotřební elektronikou na českém trhu najdeme kategorie audio-video (např. sluchátka, přenosné reproduktory, soundbary, gramofony, Blu-ray přehrávače), foto (od profesionálních aparátů po běžné kompakty), televizory a nově jsme převzali také mobilní telefony. Celkově se nám ve spotřební elektronice daří v posledních letech na českém trhu růst, nejvíce úspěchů pak sklízíme s našimi sluchátky, profesionálními fotoaparáty a televizory.

Dnes běžně vídáme stále větší televizory za dostupné ceny, úměrně tomu roste i nabídka modelů se stále vyšším rozlišením. Jak se k této skutečnosti stavíte vy?

Bersen Hoxha: Sony se vždy snaží být předním inovátorem a televizory nejsou výjimkou. Ačkoliv cílíme primárně na náročnější uživatele, máme v nabídce také dostupnější televizory ve vysokých úhlopříčkách. Tento rok jsme poprvé na trh uvedli model KD-75XG8096, který by měl uspokojit právě tuto poptávku. Z druhé strany je naprostá většina televizorů, které prodáváme, již v rozlišení 4K a právě uvádíme na trh náš první 8K televizor. Shrnul bych to tedy tak, že reflektujeme vývoj trhu v obou směrech.

Matej Hušták

Matej Hušták: Současným trendem je snižování cen a zákazníci si na to samozřejmě zvykají. Velký zájem registrujeme o 75″ televizory (189 cm v úhlopříčce) za dostupnou cenu. Víc než rok na trh dodáváme zajímavý model H75N5800. Odezva je pořád velmi pozitivní. Jde totiž o hezkou televizi s velkou obrazovkou a cenou do 30 tisíc korun. Samozřejmě nabízí dnes již standardní věci jako 4K rozlišení, HDR, aplikace a další technologie, které dnes televize této kategorie musejí mít. Připravujeme nástupce řady B7500, který si zachová příznivou cenu a přidá nejnovější technologie. Hisense samozřejmě nabízí i high-endovou 75″ televizi pro náročnější zákazníky, která se však pohybuje už ve vyšší cenové relaci.

Na trhu se už objevily první 8K televizory. Není to podle vás předčasné, když ještě není na trhu ani dostatek 4K obsahu?

Matej Hušták: S tím s vámi plně souhlasím. Hisense už 8K televizor vyrobil, dokonce jsme jej již prezentovali na letošním CESu. Tuhle technologii zvládáme, ale 8K televizory ještě zkrátka neprodáváme. Podle mě ještě trh na rozlišení 8K není připravený. Zaprvé máme nedostatek dostatečně kvalitního obsahu. Tak to ale chodí – výrobci jsou oproti producentům obsahu vždy alespoň o krok napřed. Sporadicky sice najdeme 8K obsah například na Netflixu nebo YouTubu a v 8K rozlišení se bude vysílat také olympiáda v Tokiu v roce 2020. Ve většině případů se však s 8K v praxi nesetkáme, a to jednoduše proto, že na něj ještě ani zdaleka není připravena celková infrastruktura. Přechod na 8K s sebou nese také nemalé investice do hardwaru – kamer, počítačů, sítí a celé infrastruktury. Například pro přenos 8K obsahu byste měli mít doma ideálně už připojení s rychlostí 100 Mb/s.

Také proto se dnes všechny 8K televizory musejí spoléhat na přepočet – vezmou standardní HD obsah a pomocí své procesní jednotky v reálném čase převedou HD na 8K. Zážitek ze sledování televize tedy není primárně závislý na rozlišení obrazovky, ale spíše na výkonu procesoru. Tato zařízení jsou ještě v raných fázích vývoje. Nechci nijak hanit konkurenci, ale kupovat si 8K televizi za obrovské peníze je v současnosti srovnatelné s tím, jako byste si před sedmi lety koupili první teslu. Budete cool, ale bude vám scházet infrastruktura a pořádný obsah, což přináší až moc kompromisů do užívání tak drahého přístroje. Za mě to smysl ještě nedává. S naší 8K televizí nijak na trh nespěcháme. U takto přelomových technologií vždy raději počkáme a doladíme všechny potřebné nedostatky, než abychom přišli s něčím, co bude mít spoustu „much“. Nemusíme být za každou cenu prvním výrobcem s novinkou na trhu.

Bersen Hoxha

Bersen Hoxha: Je pravda, že v tuto chvíli se to může zdát jako předčasný krok, ale nemyslím si to hned z několika důvodů. Obsah v rozlišení 4K v běžném vysílání opravdu najdeme výjimečně, ale prostřednictvím služby Video on Demand jako Netflix je již běžně dostupný. Navíc náš televizor využívá unikátní 8K databázi k tzv. upscalingu, aby vylepšil signál, ať už je v jakémkoliv rozlišení. Bavíme se také o faktu, že jsou stále dostupnější televizory s velkou úhlopříčkou a rozlišením 4K. To by však dnes nebylo možné, kdyby před lety nepřišly první 4K televizory. Bylo to tehdy předčasné? Z mého pohledu jde o přirozený technologický vývoj a 8K televizor si své zákazníky najde dnes i v budoucnu.

Chytré TV už jsou dnes téměř standardem. Jak se u těchto produktů odlišujete od konkurence?

Matej Hušták: Hisense má svůj vlastní operační systém VIDAA na bázi Linuxu. Naše samostatná divize se soustředí právě na vývoj, ladění a vylepšování uživatelského prostředí. Každým rokem tak vždy při představování nové modelové řady přichází její nová verze doplněná o nejnovější funkce a zároveň je vždy o kus rychlejší. Díky tomu, že do velké míry máme vlastní chipsety i obrazovky, dokážeme software a hardware optimalizovat tak, aby byla televize příjemně svižná. Žurnalisté i běžní uživatelé VIDAA chválí za její rychlost a jednoduché ovládání. Zároveň systém také nabízí širokou škálu optimalizovaných aplikací. Momentálně ve své verzi 3.0 zvládá i spolupráci s hlasovým asistentem Amazon Alexa. Jediný problém je, že ještě stále neexistuje podpora českého jazyka. Na ní se v současné době pracuje, ale jednou z politik Hisense je neprodávat polovičatá řešení. Ve chvíli, kdy není obsah z partnerské strany zcela doladěný, jej raději ani nenabízíme. Také pracujeme na využití umělé inteligence, s jejíž pomocí bychom chtěli učinit chytrou televizi mozkem domácnosti. V Číně jsme mnohem dál co do využití potenciálu smart spotřebičů a věřím, že se stále se zlepšující komunikační infrastrukturou budeme moci nabídnout pokročilejší funkce i v Česku.

Bersen Hoxha: Byli jsme první, kdo přišel s platformou Android TV a se společností Google i nadále úzce spolupracujeme na vývoji platformy, abychom docílili co možná nejsnadnějšího a nejvíce intuitivního ovládání. Android také otevírá dveře do světa zábavy prostřednictvím aplikací, hudby, her, filmů a dalšího obsahu dostupného během pár kliků. V době, kdy jsou mobilní telefony naprosto běžné v každé domácnosti a Android je celosvětově nejčastěji používaný operační systém v mobilních zařízeních, je také podstatné snadné propojení s televizí. Neopomíjíme však ani uživatele iOS a nově podporujeme také Apple Airplay nebo HomeKit.

Které další trendy v segmentu televizí sledujete?

Matej Hušták: Sledujeme rostoucí popularitu systému Android TV, který momentálně nabízíme výhradně na americkém trhu. Je to nesporně zajímavá platforma se spoustou možností vycházejících ze zapojení televize do ekosystému služeb společnosti Google. Na druhé straně jedna z klíčových služeb – Google Assistant – postrádá podporu českého nebo slovenského jazyka a nezmění se to ani příští rok.

V Hisense vylepšujeme ozvučení našich televizí, abychom zajistili komplexní zážitek ze sledování jakéhokoliv obsahu. Televize poskytne nejen krásný obraz, ale i perfektní zvuk, který nám zajišťují technologie Dolby Audio a Dolby Atmos. Do budoucna tedy televize vidíme jako centrum zábavy pro celou domácnost, což vyžaduje fungování v plném souladu s mobilními zařízeními i ovládání ostatních.

Bersen Hoxha: Z trendů, které jsme nezmínili, je to nárůst poptávky po OLED televizorech. Ačkoli se stále prodává jednoznačně víc LCD televizorů, ve vyšších úhlopříčkách je a bude OLED významným trendem. Je to zaslouženě, jelikož OLED panely dokážou úžasně vykreslit všechny odstíny černé a docílit ohromujícího kontrastu. Sony OLED TV pak nabízí navíc jedinečný design a unikátní technologii Acoustic Surface, kdy zvuk vychází přímo z obrazovky. Pro náročné diváky je to tedy skvělá volba.

Co je vaší největší konkurenční výhodou?

Bersen Hoxha: Kdybych to měl vzít opět z globálního pohledu, je to právě široký záběr aktivit, které se vzájemně prolínají. Vzniká tak spousta synergií, ze kterých můžeme profitovat. V tom jsme opravdu unikátní. Například při vývoji televizorů spolupracujeme s předními profesionály z našich filmových studií, abychom docílili obrazu, který odpovídá jejich záměru. U televizorů se pak snažíme být napřed hned v několika oblastech. Jsou to kvalita obrazu, zvuku, design a uživatelské pohodlí. Nejvíce napřed jsme však dle mého názoru v obrazové a zvukové kvalitě. Ve zpracování obrazu využíváme nejen desítky let zkušeností ve vývoji televizorů, ale právě i záznamové a profesionální techniky. Díky tomu jsme mohli uvést první algoritmy a procesory ke zpracování obrazu již před 20 lety a nyní se chlubíme procesorem X1 Ultimate, který podporuje rozlišení až 8K a celou řadu technologií k docílení perfektního obrazu, zatímco konkurenti přicházejí s obrazovými procesory teprve v posledních letech. To samé platí také o zvuku, kdy využíváme zkušeností z naší audio-video divize, a mohli jsme tak uvést zcela unikátní technologie Acoustic Surface a Acoustic Multi-Audio.

Matej Hušták: Naše největší konkurenční výhody představují zaprvé šířka produktového portfolia a zadruhé výhodný poměr cena/kvalita. Vzhledem k tomu, že na českém trhu ještě nemáme výrazný podíl, musíme být konkurenceschopnými a cenově také výhodnějšími než již zaběhlé značky. Na trhu televizí teď panuje cenová válka a my sami vidíme, že řada našich konkurentů chodí do určitých technologických kompromisů, aby mohli zajistit nižší ceny nabízených produktů. S těmi se u nás nesetkáte.