Během prvního pololetí utratili Češi v e-shopech 58 miliard korun

Češi v e-shopech nakupují rádi, každý rok o něco více. Potvrdil to obrat českých e-shopů v první polovině letošního roku, který meziročně vzrostl o 13 %. V uplynulém pololetí nechali Češi v e-shopech 58 miliard korun, tedy o 6,5 miliardy více než vloni.

68
0
SDÍLET

Významně rostly prodeje elektrokol a chytrých hodinek. Léto hraje do karet prodejcům s paddleboardy, čluny nebo lehátky, s blížícím se školním rokem kulminuje prodej školních potřeb. Nejnovější čísla vychází z agregovaných dat nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

„Léto je obdobím, kdy lidé přirozeně nakupují na internetu méně. Nákupy začínají růst až s příchodem podzimu a vrcholí před Vánoci,” řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. V některém sortimentu je však prázdninové a předprázdninové období klíčové. „Léto nahrává například prodejcům s outdoorovým vybavením a vybavením do vody. Od člunů, paddleboardů, lehátek na vodu a brýlí na potápění po stany, spacáky a karimatky. To je zboží, o které je s příchodem léta tradičně největší zájem,” uvedl Tomáš Braverman. Právě v těchto dnech začíná vrcholit také prodej školních potřeb a dalšího sortimentu, který je s návratem do školních lavic spojený. „Někde jde dokonce o trojnásobný nárůst oproti vánoční sezóně,” dodal Braverman. 

Mezi ostatními kategoriemi v průběhu celého pololetí letos výrazně rostl zájem o elektrokola, meziročně vzrostl až o 80 %. „Zvýšila se také nejčastější průměrná cena, za kterou Češi elektrokola kupují. Aktuálně je to už přes 40 tisíc korun,“ poznamenal Tomáš Braverman.  Dalším fenoménem jsou také chytré hodinky a náramky, takzvané wearables, které vzrostly meziročně o polovinu. Naopak pokles zaznamenaly třeba grafické karty. 

V hlavní sezóně bude podle Tomáše Bravermana rozhodující především práce přepravních společností. „I když je cena zboží pro rozhodování zákazníků stále nesmírně důležitá, už není jediným kritériem pro výběr e-shopu. Hned vedle toho rozhoduje cena dopravy a její rychlost. A s blížícím se vrcholem sezóny bude tlak na kvalitu, rychlost a cenu dopravy významně sílit,” doplnil Tomáš Braverman. 

Jan Vetyška, výkonny ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) k tomu prohlásil: „Meziroční růst české e-commerce byl v prvním pololetí nepatrně nižší než v předchozích letech a než jsme původně předpokládali. Jedná se samozřejmě o kombinaci několika vlivů včetně velmi teplého počasí v červnu, které on-line prodejům nenahrávalo. Stejně jako v minulosti nás ovšem čeká výrazně silnější druhá polovinu roku. Nadále tak očekáváme, že obraty z prodeje zboží na internetu budou nakonec o 15 % vyšší než v roce 2018. Hlavní sezonou bude pro internetové obchody předvánoční období, na které se již v současné době prodejci intenzivně připravují a během kterého lze předpokládat další rekordní objemy prodejů.

Podíl jednotlivých kategorií na e-commerce
Elektronika 45 %
Dům a zahrada 11 %
Oblečení a móda 11 %
Sport 7 %
Hobby 5 %
Kosmetika a zdraví 6 %
Dětské zboží 4 %
Ostatní 11 %