Pět předpovědí pro e-commerce na příštích pět let

Společnost PayPal se k letošnímu výročí čtvrtstoletí elektronického prodeje a marketingu zamyslela nad současnými standardy v tomto odvětví a pouvažovala nad tím, co nás v následující pětiletce čeká a nemine.

177
0
SDÍLET

Historie online prodeje se začala psát v srpnu 1994, tedy před 25 lety. Dnes, o čtvrt století později, je vlivem rozvoje elektronického obchodu vše jiné: způsob nakupování, cestování, stravování a dokonce řízení podniků. Spotřebitelé mají mnohem jednodušší život. Jaká budoucnost tedy elektronické obchodování čeká?

Záleží nejen na zboží, ale i na idejích

Spotřebitelé budou věnovat pozornost nejen samotnému zboží, ale také hodnotám a vizím firem od nichž nakupují. Pro zákazníky bude také důležité, zda svými nákupy podporují národní hospodářství, kulturu nebo místní komunity. Globálně je reprezentantem takových postojů Generace Z. Asi 76 % jejích členů se obává dopadu lidstva na planetu, zatímco 60 % z nich chce, aby jejich práce ovlivnila svět. Jejich pohled na svět také ovlivňuje jejich nákupní preference.

Umělá inteligence, reálná zkušenost

Umělá inteligence stále více proniká do našeho každodenního života. Spolu s rostoucím objemem zpracovávaných dat vytvářejí algoritmy založené na AI řadu dalších příležitostí, a to i v oblasti elektronického obchodování. Již 78 % značek zavedlo řešení umělé inteligence a virtuální reality nebo tak plánuje učinit do roku 2020 s cílem zkvalitnit obsluhu svých zákazníků. Výsledkem těchto snah jsou mimo jiné personalizovaná doporučení produktů zobrazovaná na stránkách webového obchodu nebo v e-mailových newsletterech. Virtuální realita časem umožní elektronickým obchodům nabízet možnost vyzkoušet oblečení.

Prodej na sociálních sítích

Spotřebitelé vychovávaní v éře online a mobilního obchodování mají vyšší nároky. Chtějí, aby je firmy aktivně oslovovaly tam, kde se pohybují oni. Moderní generace spotřebitelů tráví v průměru dvě hodiny denně na sociálních sítích . Prodej na sociálních sítích však nespočívá pouze v reklamách na slevové akce nebo nabídce bazarového zboží, ale také v možnosti zakoupit nové originální zboží přímo z těchto stránek. Před nákupem v e-shopech si čtyři z deseti uživatelů ověří vyhlédnuté zboží na sociálních sítích. Vzhledem k rychlému rozvoji příležitostí propagace produktů na sociálních sítích je další expanze internetových obchodů do této oblasti jen otázkou času.

Elektronické okno do světa pro malé a střední podniky

Online obchod neustále nabízí neuvěřitelné příležitosti pro rozvoj malých a středních podniků. Ty z nich však neprofitují naplno. V České republice pouze 24 % malých a středních podniků využívá příležitostí prodejem svých produktů a služeb online. Mezitím, jak ukazují údaje PayPal, mají přeshraniční prodejci mnohem vyšší tempo růstu (14,3 %) ve srovnání s těmi, kteří působí pouze místně (2 %) . Potenciál trhu je značný, zejména uvážíme-li možnost oslovit zákazníky doslova z celého světa – letos dosáhne hodnota globálního elektronického obchodu téměř 2 bilionů dolarů.

Neustálá ostražitost

Jedním z pilířů elektronického prodeje je bezpečnost dat a její význam pro obě strany obchodního vztahu dále poroste. Informovanost spotřebitelů a jejich zájem o ochranu soukromí na internetu stoupá. Právní předpisy, jako je GDPR nebo PSD2, jim poskytují nástroje na ochranu citlivých údajů a stanoví pro e-shopy přísné sankce za nedodržení povinností v oblasti kybernetické bezpečnosti. Bude však nanejvýš důležité zachovat rovnováhu mezi vysokými nároky na bezpečnost a komfortem online nakupování.

Před 25 lety by si nikdo nepomyslel, že by online obchody mohly jednou zcela nahradit tradiční prodejny. Umělá inteligence, virtuální realita a další moderní technologie nás tomuto přelomovému okamžiku přibližují. Vývoj trhu nezpomaluje. Naopak, firmy se budou neustále předhánět ve zdokonalování nákupního procesu s cílem zvyšovat spokojenost zákazníků.