Jsme všude, kde jsou data

Thomas Kaiser, director partner Led Area EMEA ve společnosti NetApp, prozradil více o změnách, které v NetAppu momentálně probíhají. Řeč byla o transformaci společnosti, která míří stále více do oblasti cloudu, ale probrali jsme i změnu strategie, která se dotkla také České republiky.

469
0
SDÍLET

Jak se řešení a produkty NetAppu v roce 2019 prodávaly ve vašem regionu, konkrétně v České republice?

Zásadní pro nás v minulém roce byla změna go-to-market strategie a stále probíhající transformace. V České republice jsme přešli z on-site modelu na 100% partnerskou spolupráci, tedy nemáme zde už samostatnou pobočku, ale veškerou péči o zákazníky převzala ALEF Group. K této změně došlo před půl rokem a musím říct, že konkrétně v České republice se to velice pozitivně odrazilo v nárůstu prodeje, což je znamením, že jsme se rozhodli správně. Na distributora tak přešlo daleko více zodpovědnosti, ale také se mu tím otevírají nové příležitosti pro rozvoj partnerské spolupráce. Mít jednoho distributora je tak ve výsledku výhodné pro obě strany – pro ALEF i pro NetApp, rozhodně to považujeme za strategickou investici.

Jak moc se zákazníků dotkla změna, o které jste mluvil, tedy uzavření lokální pobočky NetAppu?

Ideální scénář byl, aby se tato změna zákazníků nedotkla vůbec. To, že převzal veškerou péči o zákazníky distributor, by vlastně na koncové zákazníky nemělo mít dopad. Pořád jsme výhradně partnersky orientovaná společnost, takže pokud jde o koncové zákazníky, tak pro ně byl a vždy bude prvním kontaktem náš partner, kterého, stejně jako distributora, podporujeme. To znamená, že koncový zákazník, stejně jako tomu bylo doposud, všechno řeší s naším partnerem či distributorem. NetApp je na trhu 27 let a naším DNA je partnerský prodej, celosvětově přes partnery a distributory děláme 95 % prodejů, v regionu EMEA je to téměř 100 %. V mém regionu, který zahrnuje 77 zemí včetně České republiky, je to naprosto čistých 100 %. Tento obchodní model nehodláme nikdy měnit.

Čím vším se momentálně NetApp zabývá? Máte nějaké novinky?

Jedním z hlavních témat, na které se aktuálně soustředíme, je usnadnění cesty do cloudu pro naše zákazníky. Chceme jim poskytnout prvotřídní technologie a zároveň zaručit, že si stále mohou vybrat ve světě hybridních cloudů, protože se při migraci do cloudu často stává, že dochází určitým způsobem k lock-inu. Pokud se následně zákazník rozhodne, že by chtěl přejít například z Googlu na Azure, je to velká výzva. My se však snažíme zajistit, aby taková změna proběhla naprosto bez problémů, a to pomocí našeho softwaru. Pomocí řešení ONTAP Cloud řešení totiž mohou zákazníci provozovat cloudovou storage na základě stejné metodologie jako on-premise systémy a díky tomu může případná změna proběhnout hladce, a je vůbec možná.

Co se týče novinek, na konferenci NetApp Insight, která se konala na konci října v Las Vegas, jsme mimo jiné představili Keystone, což je celá podpůrná a zjednodušující sada pro pořízení, optimalizování a rozšiřování cloudového řešení.

Čili cloud je pro vás momentálně téma číslo jedna?

Rozhodně. Nicméně vyrostli jsme jako IT společnost zabývající se hardwarovou infrastrukturou, což stále tvoří velkou část našich příjmů. Vždycky jsme se ale zároveň soustředili na rozvoj softwaru, jako je ONTAP a monitorovací nástroje. V tuto chvíli chceme být vnímáni jako společnost zabývající se cloudovými službami s důrazem na management dat. A to se nám podle všeho daří, ostatně už v roce 2015 jsme přišli s „data fabric“ architekturou, která je dnes realitou.

Když je řeč o cloudu, je český trh nějak specifický, co se týče adopce cloudu?

Neřekl bych, že je tu specifický trh, ale jsou tu specifičtí zákazníci. Česká republika je mým regionem už sedm let a vypozoroval jsem, že čeští zákazníci se rádi pohybují na hraně. Chci tím říct, že rádi zkoušejí nové věci a technologie. V jiných zemích jsou zákazníci zdrženlivější – čekají, až se něco prosadí jinde, zda to bude nebo nebude fungovat, a jsou zkrátka konzervativnější. Čeští zákazníci jsou oproti tomu velice inovativní. Dlouhodobě tak české společnosti vnímám, je zde silná tradice strojírenských podniků a progresivní IT společnosti, o čemž svědčí například i různé lokální AI iniciativy a startupy. Co se týká AI, je zde řada zajímavých projektů takové úrovně, že jsem se s tím jinde nesetkal.

Ve kterých oblastech vidíte největší potenciál pro svá řešení a produkty?

Asi není konkrétní obor nebo průmyslová oblast, na kterou bychom se primárně soustředili. Máme opravdu široký zásah – dlouhodobě máme silnou pozici ve státní správě, telcu nebo u finančních institucí, stejně tak ve výrobním průmyslu, retailu… Máme skutečně velký záběr, dá se říct, že jsme tam, kde jsou data, což je dnes už úplně všude.

Můžete prozradit, jaké jsou vaše výhledy a plány pro rok 2020?

V nadcházejícím roce budeme samozřejmě pokračovat v započaté transformaci, kdy se z tradičního výrobce stáváme firmou, která se soustředí na data management. Jak říká náš CEO George Kurian, je zapotřebí neustále se inovovat a přetvářet se. Tato cesta směrem ke cloudovým službám je pro nás jednou z nejzásadnějších.

Znamená to, že se nad hardwarem stahují „mračna“?

Nikoliv, hardware pořád je a bude i nadále podstatou všeho – ostatně i všechny cloudy potřebují na něčem běžet. Přece jen NetApp je jedním z nejdůležitějších hardwarových inovátorů, máme nepřeberné množství patentů a tuto oblast hodláme i nadále rozvíjet. Vnímáme však, že vše bude do budoucna více založené na softwaru, a to včetně infrastruktury. Podívejte se například na objektová úložiště, ta dokládají, že tento trend neustále sílí, a upřímně už se přestává řešit, od kterého výrobce hardware je. Proto se chceme vydat cestou softwaru, kde cítíme, že jsme silní a nabízíme skvělá řešení.