E-shopy rozšiřují služby, ale na montáž teď raději zapomeňte

Opatření vlády kvůli pandemii koronaviru ze dne na den přesunula většinu obchodů z kamenných prodejen na internet. Zároveň také změnila chování mnoha spotřebitelů.

247
0
SDÍLET

Jak uvádějí největší české e-shopy, tak například nárůst prodeje elektroniky, zejména počítačů, tiskáren nebo webkamer, v březnu meziročně stoupl o stovky procent.

“E-shopy kvůli enormní poptávce nestíhají reagovat na požadavky, a to i přesto, že neustále zvyšují kapacity volných termínů dodání. Zákazníci si na objednané zboží musí počkat několik dnů nebo dokonce týdnů. Situaci to komplikuje zejména firmám, které ze dne na den přesunuly zaměstnance na home office a snaží se jim zajistit vybavení pro práci z domova. Software naštěstí dokážeme instalovat i na dálku, ale montáž počítačů nebo domácích spotřebičů teď většina firem z časových a epidemiologických důvodů ani nenabízí,” komentuje současnou situaci František Zeman, ze společnosti Algotech.

Zájem o nákup online dokládá i dvojnásobný počet nových internetových obchodů. Podle společnosti Shoptet jich v Česku na konci letošního března přibylo 270. Mezi novými prodejci na internetu převažují restaurace, kavárny, cukrárny, obchody s potravinami či zverimexy.

E-commerce je budoucnost podnikání

Daří se především obchodům, které byly na současnou situaci připraveny a už před koronakrizí fungovaly online.

„Vytvořit jednoduchý e-shop pro malou firmu může být otázkou dnů. Kvalitně digitalizovat svůj existující business a přejít s ním do online světa ale nemusí být vůbec jednoduché. Nestačí pouze použít krabicové řešení softwaru, je potřeba provést analýzy, napojení na stávající ERP systémy, vše otestovat a spustit. To zabere klidně i několik měsíců. Spotřebitelé si ale zvykli na dostupnost služeb online, a proto doporučujeme tvorbu e-shopu neodkládat, protože by to mohlo být pro řadu společností likvidační,” radí šéf společnosti Coding Bear Miroslav Fuksa.

Česko patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. V provozu jich je zhruba 40 tisíc. Podle Asociace pro elektronickou komerci v nich Češi loni nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018.