Apple chce ovládnout nový tržní segment

311
0
SDÍLET

Nezisková organizace, která se zabývá odhalováním pochybení v soukromých a vládních organizacích, vyjádřila obavy z chování společnosti Apple na trhu správy podnikových zařízení.

Organizace Campaign for Accountability (CfA) tvrdí, že se Apple chystá přitlačit na podniky, které v současnosti působí v této oblasti, svým vlastním podobným produktem Apple Business Essentials (ABE). Existují tedy obavy, že Apple využije své kontroly nad ekosystémem macOS k tomu, aby znemožnil ostatním poskytovat služby správy zařízení běžným způsobem, a tím zlikvidoval konkurenci.

Apple řeší správu zařízení

Současným lídrem v oblasti správy zařízení Apple je společnost Jamf, která poskytuje širokou sadu služeb, jež pomáhají nastavit a spravovat flotily firemních počítačů Mac. Obsluhuje až 60 000 velkých i malých zákazníků.

Když Apple v listopadu 2021 uvedl na trh službu ABE, prodávala se jako služba výhradně pro malé firmy a podporovala jen výběr funkcí dostupných u společnosti Jamf.

Společnost CfA však tvrdí, že Apple se chystá toto řešení brzy rozšířit. Tato informace je založená na zprávách od správců IT, které naznačují, že společnost Apple záměrně „zhoršuje funkčnost Jamf“, což správcům ztěžuje zavádění bezpečnostních záplat.

Samozřejmě je na místě také otázka, zda bylo od Jamfu moudré budovat podnik, jehož úspěch zcela závisí na dobré vůli jiné organizace.

„Přísná kontrola společnosti Apple nad tím, které společnosti si mohou hrát na jejím písečku, znamená, že by se mohla velmi snadno rozhodnout Jamf opustit, pokud by to mohlo znamenat nový zdroj příjmů,“ uvedla Michelle Kuppersmithová, výkonná ředitelka CfA. „Byly to nápady a vynalézavost společnosti Jamf, které vybudovaly trh správy zařízení, ale to vše může být k ničemu, pokud se Apple rozhodne zde naplno působit.“

Hra společnosti Apple se správou zařízení je jen jedním z příkladů širšího vzorce chování, kdy společnost začleňuje nové funkce do svého souboru produktů a používá agresivní taktiku k omezení funkčnosti konkurenčních nabídek. Zpráva uvádí jako příklad uvedení systému AirTags. V tomto případě je společnost Apple obviňována z toho, že ve snaze podpořit vlastní nabídku zbytečně komplikuje proces povolování podobných produktů od společnosti Tile.

„Historie společnosti Apple, kdy zaváděním podobných funkcí vyřazovala z provozu externí aplikace, je dobře známá, ale regulační orgány dosud neudělaly moc pro to, aby tomu zabránily,“ dodala Kuppersmithová. „Pokud Apple tuto taktiku zopakuje i v případě Jamfu – v době, kdy je Apple nepochybně pod antimonopolním drobnohledem více než kdykoli předtím – neměli by regulátoři váhat a přijmout příslušná opatření.“

Zdroj: Techradar.com