Trendy

Cloudové úložiště pro malé firmy

V menších firmách se osvědčily zejména NASky – jsou levné, snadno se spravují a udržují a uchovávat data na fyzických discích, které jsou „pod kontrolou“ v prostorách firmy, je zkrátka běžná praxe. Jenže vsadit všechno na jednu kartu, respektive ukládat data jen na jeden disk a doufat, že k žádnému incidentu nebo selhání nedojde, není úplně moudré řešení. Doplnit své stávající řešení o možnosti cloudového úložiště je nejsnazší cesta.

Cloudové úložiště je snadno použitelné řešení pro zálohování a ukládání uživatelských dat – rychle se nastavuje, spravuje a škáluje. Dnešní cloudová řešení vynikají vysokou dostupností a lze k nim přistupovat kdykoliv a odkudkoliv, a to bez ohledu na platformu. Snadno jdou spravovat také účty a jednotlivá oprávnění, takže se pojďme podívat, z čeho vybírat.

DropBox Business

Cloudové úložiště DropBox patří k nejstarším službám tohoto typu. DropBox má miliony uživatelů po celém světě, kteří jsou asi tou nejlepší referencí. DropBox Business je k dispozici jako trial verze na 30 dní, následně startuje na 15 dolarech na uživatele za měsíc. Za tuto cenu má každý uživatel k dispozici 5 TB úložného prostoru. U všech variant DropBox používá 256bitové AES a SSL/TLS šifrování.

Sice DropBox postrádá plnohodnotný onlinový editor, takže nelze soubory upravovat „živě“, ale pro synchronizaci souborů mezi uživateli je toto řešení dostačující, přičemž nabízí také možnost vrátit se podle potřeby ke starším verzím – umožňuje obnovu dat až 120 dní zpět, takže pokud dojde omylem k vymazání nějakého souboru, lze jej ještě obnovit. Velký podíl na oblíbenosti tohoto řešení má uživatelsky přívětivé rozhraní, ve kterém se rychle zorientují i technicky méně zdatní jedinci – navíc s touto službou už přišla velká část uživatelů do kontaktu, takže si ji rychle každý osvojí.

Další užitečnou funkcí DropBoxu je také integrace se systémem Microsoft 365 (administrátorská konzole a audit logů + funkce vzdáleného vymazání zařízení v případě jeho ztráty).

DropBox nabízí také dvoufaktorovou autentizaci. DropBox je zkrátka jednoduché řešení, co se týče implementace a obsluhy, nicméně je pravda, že nepatří k nejlevnějším (platíte zde vlastně jenom za cloud), rozhodně je však jedním z nejuniverzálnějších cloudů.

Google Cloud for Work / G Suite

Řada firem – od startupů, mikrofirem přes SMB po korporace využívá nějakou část G Suite. Google Cloud je proto logickým krokem. Google Cloud je byznysovou verzí Google disku, který už většina uživatelů také důvěrně zná a využívá.

Nejoblíbenější byznysový plán vyjde na 12 dolarů na uživatele za měsíc – za tu cenu má každý uživatel k dispozici bohatou nabídku služeb, včetně vylepšené kancelářské sady a právě probíraného cloudového úložiště – pokud platíte za méně než pět uživatelů, každý dostane k dispozici 1 TB prostoru, pokud platíte za více než pět uživatelů, dostane každý neomezený prostor. Pokud jde o freelancery nebo mikrofirmy, je k dispozici ještě nižší varianta předplatného, a to balíček Basic, který vyjde na šest dolarů za měsíc – ten poskytne 30 GB prostoru. Google nabízí i vyšší úroveň služeb pro enterprise segment, a to za 25 dolarů měsíčně na uživatele.

Výhodou G Suite je propracovaný systém online/offline úprav a bezproblémová synchronizace mezi uživateli. Dobře funguje i podpora mobilních zařízení, díky čemuž mají uživatelé přístup opravdu odkudkoliv bez ohledu na místo nebo platformu. V neposlední řadě je velkou výhodou nabídka služeb – Dokumenty Google, Tabulky a Prezentace jsou dostačující pro běžnou kancelářskou práci, tudíž odpadá nutnost pořizovat zvlášť kancelářské aplikace. Vedle toho je možné nastavit firemní e-mail pomocí Gmailu, používat Meet na videohovory, sdílet kalendář a chatovat.

Samozřejmostí je bezpečnost – kontrola přístupů, správa koncových zařízení, detailní trackování aktivity a další.

OneDrive

Softwarový gigant Microsoft má silnou pozici, i co se týče cloudového úložiště. Pokud jde o OneDrive, cenově jde o rozhodně nejlepší volbu – od pěti dolarů měsíčně na uživatele (při ročním závazku) má každý uživatel k dispozici 1 TB na cloudovém úložišti. Data lze jednoduše sdílet, přičemž největší uložený soubor může mít až 15 GB. Synchronizace lokálních kopií souborů nebo složek pro offline prohlížení je opravdu jednoduchá – dokumenty lze snadno upravovat i přes prohlížeč.

OneDrive nabízí sice dvoufaktorové ověřování, ale stále vyžaduje použití běžného hesla k účtu od Microsoftu.

Vyšší varianta předplatného, která vychází na 12,5 dolaru, v sobě už zahrnuje i kancelářské aplikace, jako je Outlook, Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Access a Publisher. Součástí nabídky je také e-mailový hosting s poštovní schránkou s vlastní e-mailovou doménou a kapacitou 50 GB.

Každá licence zahrnuje pět počítačů nebo maců, pět telefonů a pět tabletů na uživatele. K dispozici je také podpora online meetingů a videokonferencí, kterých se může zúčastnit až 250 lidí.

Když to shrneme – pokud jde čistě o cloudové úložiště, je OneDrive za pět dolarů měsíčně rozhodně jednou z nejspolehlivějších a nejlepších dostupných variant. Vyšší verze už obsahuje všechno, co může být v běžném kancelářském provozu potřeba.

Box for Business

Pro malé týmy a firmy (od tří lidí) je k dispozici také cloudové úložiště Box, které ve verzi Starter začíná na pěti dolarech za měsíc na uživatele. Za tuto cenu je k dispozici mobilní přístup, dvoufaktorová autentizace a desktopový klient.

Vyšší verze předplatného vyjde na 15 dolarů měsíčně na uživatele a má řadu funkcí navíc. V první řadě nabízí neomezené úložiště, neomezený počet uživatelů a upload limit 5 GB (ve Starter verzi jde o 2 GB). K dispozici je také pokročilý reporting aktivity, data loss prevention, integrace s Active Directory a Single Sign-On. Je zde také možnost integrace sady Microsoft 365, ale stejně jako v případě DropBoxu nelze data online upravovat „živě“. Uživatelé si mohou svůj Box také obrandovat vlastním logem.

Box je zajímavé řešení pro malé firmy – je jednoduchý, dobře se ovládá a přizpůsobuje a nabízí podporu řady aplikací, díky čemuž se z něj může stát opravdu mocný nástroj vzájemné spolupráce.

Tresorit

Služba Tresorit vznikla ve Švýcarsku a umožňuje sdílet jednotlivé velké soubory prostřednictvím zaheslovaného odkazu. Stejně tak nabízí veškeré standardní funkce, jako je synchronizace a sdílení.

Tresorit vyniká v oblasti bezpečnosti, protože si zakládá na end-to-end šifrování a je v souladu se všemi klíčovými regulacemi, jako je HIPAA a GDPR. Součástí řešení je také integrovaná ochrana proti ransomwaru a důmyslná centrální správa oprávnění.

S Tresoritem je jednoduchý přístup k souborům z jakéhokoliv zařízení, offline přístup a úpravy.

Tresorit nabízí 14denní trial verzi zdarma. V závislosti na počtu uživatelů se mění i výše předplatného – čím více uživatelů, tím menší cena – dva uživatelé až devět vyjde na 20 dolarů na uživatele měsíčně, 10+ lidí vyjde na 12 dolarů na uživatele.

Jde o dražší řešení, nicméně rozšířená bezpečnost je pádným argumentem pro vyšší cenu.

Autor textu: Michala Benešovská