Trendy

Firmy se pustily do budování nabíjecích stanic

Program Nízkouhlíkové technologie je součástí třetí osy operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Jeho cílem je zejména podpora zavádění nových technologií. V prvních dvou kolech se přihlásilo celkem 191 projektů o dotace v celkové výši 192 milionů korun. Program je zaměřen na rozvoj mimo Prahu, přesahuje limitní HDP na osobu a má tak vlastní program.

Infrastruktura se zlepšuje

Nedostatečná infrastruktura byla jedním z faktorů, které do současnosti brzdily rozvoj elektromobilů v České republice. S investicemi, které do nabíjecích míst vkládají firmy i dotační projekty jako Nízkouhlíkové technologie, se situace změní. Nyní je možné nabíjet svůj elektromobil například před restauranty McDonald’s na Evropské a na Černém Mostě v Praze, ale místa budou rapidně přibývat. „Aktuálně je rozpracováno 30 lokalit. Největší otevírání nových nabíjecích stanic nás čeká v první polovině roku 2018, a to přibližně u deseti restaurací,“ uvedla tisková mluvčí McDonald’s Zuzana Svobodová a dodala, že ještě do konce tohoto roku chtějí v Čechách přidat dvě další dobíjecí místa.

Proč si pořídit elektromobil?

Dostatečná infrastruktura však není jediným předpokladem pro rozšíření čisté dopravy. „Neméně důležitá je podpůrná legislativa a další stimuly. Může jít například o slevy na dani z koupeného elektromobilu, levnější parkovací karty nebo povolení využívat pruhy pro autobusy a taxi. Rozvoj elektromobility bude znamenat nejen malou revoluci v technologiích, dopravě a infrastruktuře, ale i hrozbu pro ropný průmysl,“ uvedl Leoš Kabát ze společnosti Schneider Electric, která podporuje rozvoj elektromobility v Česku i zahraničí systémem nabíjecích stanic. Ty jsou například v Písku nebo Praze.

Češi mají zatím k elektromobilitě předsudky

Dle průzkumu, který si nechala zpracovat ČSOB, jsou mezi řidiči stále velice rozšířené mýty ohledně elektromobility. „Polovina lidí si zatím nedokáže představit, jakou mají elektromobily dojezdovou vzdálenost. Stejně tak si myslí, že provoz elektromobilu je výrazně dražší než ve skutečnosti, a netuší, že lze elektromobil dobíjet doma. Na dotazy ohledně technických a provozních parametrů dokázala ve většině případů správně odpovědět pouhá čtvrtina dotázaných,“ sdělil Josef Rosenkranz, místopředseda představenstva ČSOB Leasing.