Zprávy

Hackeři nejčastěji napodobují technologické a přepravní společnosti

Check Point Research zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 3. čtvrtletí 2022. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

V prvním i druhém čtvrtletí byl nejčastěji napodobovanou značkou LinkedIn, ovšem ve třetím čtvrtletí na první místo poskočila přepravní společnost DHL (22 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky). Na druhém místě byl Microsoft (16 %) a LinkedIn (11 %) se propadl až na třetí příčku, přitom v předchozím půl roce zcela dominoval. Nárůst u DHL může být způsoben globální phishingovou kampaní, na kterou logistický gigant sám upozornil. Poprvé se v tomto čtvrtletí v první desítce objevil také Instagram, a to v návaznosti na phishingovou kampaň související s modrým odznáčkem. Uživatelé si také nově musí dávat ještě větší pozor na podvodné zprávy od WhatsAppu a na zprávy od služeb na zasílání souborů, jako je například WeTransfer.

Nejčastěji napodobované jsou zprávy a stránky technologických společností, následují přepravní společnosti. Blíží se nákupní sezóna, takže můžeme očekávat další nárůst podvodů souvisejících s přepravou.

„Phishing je nejběžnějším typem sociálního inženýrství, což je obecné označení pro pokusy o manipulaci a oklamání uživatelů. Jedná se o stále častější hrozbu, která je součástí většiny bezpečnostních incidentů,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Ve třetím čtvrtletí jsme zaznamenali dramatický pokles phishingových podvodů maskovaných za LinkedIn, což znovu ukazuje, jak kyberzločinci mění taktiku, aby zvýšili své šance na úspěch. Stále se však jedná o třetí nejčastěji napodobovanou značku. Na čele žebříčku je nově DHL, proto pozor na všechny zprávy o zásilkách. Vždy raději navštivte přímo stránky dané společnosti a neklikejte na odkazy ve zprávách.“

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Hackeři chtějí využít důvěry a lidské emoce, jako je strach z promeškání slevy. Pocit naléhavosti může způsobit, že uživatelé na něco kliknou, aniž by si předtím ověřili, zda e-mail skutečně pochází od dané značky. Může tak dojít ke stažení malware nebo krádeži cenných osobních údajů.

Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech za 3. čtvrtletí 2022

  1. DHL (22 % šech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
  2. Microsoft (16 %)
  3. LinkedIn (11 %)
  4. Google (6 %)
  5. Netflix (5 %)
  6. WeTransfer (5 %)
  7. Walmart (5 %)
  8. WhatsApp (4 %)
  9. HSBC (4 %)
  10. Instagram (3 %)

Kyberzločinci zneužívají ve phishingových podvodech i známé české značky, takže uživatelé musí být extrémně opatrní, nedůvěřovat zprávám a neklikat na odkazy. Celosvětově je nejčastěji napodobovanou značkou DHL, ale čeští uživatelé se mohou setkat i s variantami napodobujícími například Zásilkovnu. Jedná se o oblíbenou techniku, která těží z nárůstu obchodů přes internet a spoléhá na nepozornost uživatelů. Z velmi podobné adresy jsou rozesílané i zprávy, které napodobují Českou spořitelnu, a snaží se nalákat uživatele, aby klikli na podvodný odkaz, na kterém „zkontrolují vrácené peníze“.

S blížícími se Vánocemi poroste i počet podvodů souvisejících s přepravou. Phishingové e-maily rozesílané z adresy info@lincssourcing[.]com napodobují DHL a obsahují předmět „Nedoručená zásilka DHL“. Uživatel je vyzván k aktualizaci doručovací adresy, ale odkaz vede na podvodnou stránku.

Velmi časté byly i phishingové e-maily zaměřené na krádeže informací o účtech Microsoft. E-mail byl odeslán z adresy websent@jointak.com.hk a tvářil se jako zpráva od OneDrive s předmětem „Dokument s názvem ‚Návrh‘ byl nasdílen na Onedrive“. Útočníci se snaží nalákat oběť, aby klikla na škodlivý odkaz https://mail-supp-365[.]herokuapp[.]com a prohlédla si sdílený dokument. Uživatel je ovšem přesměrován na podvodnou přihlašovací stránku, kde musí zadat heslo ke svému účtu.

Jak se před phishingem chránit? Podívejte se na několik základních bezpečnostních tipů:

  1. Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže hackeři pak získají přístup k dalším online službám.
  2. Pozor na e-maily s žádostí o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, neklikejte na odkazy ve zprávě. Kliknutím na odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.
  3. Nenechte se zmanipulovat. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, když spěchají nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.
  4. Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se třeba o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby, včetně názvů domén, a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
  5. Obecně platí, že nikdy nesdílejte více, než je nezbytně nutné. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
  6. Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
  7. Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF, ale samozřejmě ani přílohy typu EXE, MSI nebo BAT.
  8. Ověřte odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
  9. Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
  10. Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám, jako „80% sleva na nový iPhone“. Buďte velmi opatrní i u výstražných zpráv a vždy raději napřímo kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.
  11. Chraňte se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná. Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a e-mailů a pokročilé anti-phishingové řešení.

Zdroj: Check Point